Aankoop van tweedehandsmotoren: tips en checklists

De markt voor tweedehandsmotoren is groot en soms behoorlijk onoverzichtelijk. En niet elke aanbieding houdt in wat de verkoper belooft. Hier kom je te weten waar je bij het kopen van een tweedehandsmotor op moet letten.

Tips voor aankoop van tweedehands motoren

Het hoeft niet altijd een nieuw voertuig te zijn: wie geld wil besparen, ontkomt niet aan de markt voor particuliere tweedehands motoren. 

Het hoeft niet altijd een nieuwe motor te zijn. Wie geld wil besparen, neemt het volgende ter harte:

  1. Controleer alles altijd zorgvuldig en rustig. Koop pas wanneer je echt overtuigd bent. Er zullen zich nog veel andere gelegenheden voordoen, als een andere aspirant-koper je voor is geweest! 

    Vooral bij oudere bikes moet zorgvuldig worden gecontroleerd welke waar voor het geld wordt aangeboden en of de eigen technische capaciteiten voldoende zijn om evt. noodzakelijke reparatiewerkzaamheden te verrichten: want anders wordt het snel duur... Heb van het begin af aan zoveel mogelijk voor jezelf op een rijtje wat je zoekt: "alleen iets om te rijden", "een goede tweedehandsstaat", "speciale uitrustingskenmerken", "een perfecte originele staat", de "gecustomizede motor van je dromen" of de "basis" voor je eigen customizing- of restauratieproject.
     
  2. Overweeg in elk geval welke reparaties na aankoop absoluut noodzakelijk zijn en hoe hoog daarnaast de kosten voor gewenste veranderingen uitvallen. Een bike die zowel optisch als technisch twijfelachtig is, vormt beslist geen goede basis voor de gecustomizede motor van je dromen. In dit geval moet ofwel een echt overtuigende techniek of een echte look volgens de wensen lokken – of het moet van het begin af aan duidelijk zijn dat de aanbieding buitengewoon goed is en volledig nieuw opbouwen daarom mogelijk loont. Maar wees hier erg voorzichtig... nieuw opbouwen wordt meestal duurder dan oorspronkelijk gepland, en vaak zou je er met de koop van een "compleet project" ondanks het grote prijsverschil financieel uiteindelijk toch beter vanaf zijn gekomen...
     
  3. Ook wanneer je maar een onderdelendrager voor een project zoekt, is het altijd gunstig, wanneer je vóór de koop een proefrit kunt maken. Niet alle gebreken kunnen bij een stilstaande motor worden gevonden (bijv. een slechte, hakende versnellingsbak, scheefgetrokken remschijven met zwevende ophanging, een frame dat om onverklaarbare redenen bij hoge snelheden de neiging heeft om te pendelen enz.).
     
  4. Controleer in dit geval bovendien ook altijd of het bewijs van eigendom correct is geleverd, frame- of motornummers echt zijn, aan het onderstel laswerkzaamheden zijn uitgevoerd die niet zijn geregistreerd of ook niet zijn gekeurd, ombouwdelen voorzien zijn van een certificaat of ten minste voor een individuele goedkeuring door de TÜV-keuring komen, enz.,enz...
     
  5. Het maakt niet uit om welk soort voertuig het gaat: bedenk al vóór de bezichtiging wat je voornaamste verwachtingen precies zijn en neem liefst een deskundige metgezel mee – twee paar ogen zien meer dan één!
     
  6. Marktprijzen kunnen in de actuele ANWB/Bovag koerslijst (of "Schwacke-Liste Zweirad" voor informatie in het Duits voor modellen tot 10 jaar) worden nagekeken. Oude bikes zijn vaak populair onder liefhebbers. Het bijbehorende prijsniveau kun je achterhalen via gespecialiseerde tijdschriften. Onze checklist helpt je om eventuele gebreken aan het aangeboden voertuig te ontdekken en mee te overwegen. Dat kan een goede basis zijn voor het definitieve kostenplaatje.
     
  7. Ook wanneer particulier aangeboden bikes gewoonlijk het goedkoopst te krijgen zijn, zouden vooral technisch minder onderlegde geïnteresseerden als alternatief toch eens de aanbiedingen van de dealers moeten bekijken. Ook hier is geen blind vertrouwen aan te raden: als de dealer echter garantie geeft op het tweedehands voertuig, dan zijn daarmee latere onaangename verrassingen ten minste in aanzet uitgesloten.
     
  8. Hier geldt natuurlijk ook: maak altijd een uitgebreide proefrit!
Gebrauchtkauf - Die Checkliste

Hier kun je een uitgebreide checklist en een model-koopovereenkomst downloaden. De checklist helpt je om eventuele gebreken aan het aangeboden voertuig te ontdekken en schriftelijk vast te leggen. Dit kan een goede basis zijn voor het definitieve kostenplaatje:


iconChecklist voor tweedehandsaankoopiconKoopovereenkomst
KFZ-Zulassung - Papiere

Kentekenbewijs: aanmelden of overschrijven van een motor

De eerste keer voor je eigen motor een kentekenbewijs laten afgeven? Heel eenvoudig! Alles wat je voor het kentekenbewijs nodig hebt en extra praktische tips vind je hier.

Meer informatie
Louis Schraubertipp - Tipps für die Hauptuntersuchung

Tips voor de APK-keuring

Om de twee jaar moet de motor APK-gekeurd worden. Hoe je bij aan- en ombouwsels aan de motor ergernis voorkomt en welke paragrafen van de Duitse StVZO voor welke onderdelen belangrijk zijn, wordt beschreven in de Louis hobbymonteurtip "TÜV".

#BIKERATHEART