Zitpositie op de motor: ontspannen en veilig rijden

Locker bleiben: die richtige Sitzposition

Niets is zo belangrijk voor het plezier tijdens motorrijden als een comfortabele, ontspannen zitpositie.

Alleen degene die juist zit, kan alle nodige bewegingsprocessen tijdens het rijden snel, nauwkeurig en zonder onnodige inspanning uitvoeren.

Motorrad-Trio bei einer Kurvenfahrt
  • Vooruit naar de tank: een zitpositie ver naar voren op het zadel kiezen, heeft twee grote voordelen: ten eerste is het contact met de motor extra goed. Je voelt de reacties met de motor. Ten tweede kom je door de nabijheid tot het stuur minder in de verleiding hierop te steunen. Bedenk: het stuur is bedoeld voor sturen. De benen steunen op de tank.
  • Rechte rug: als een natte zak op de motor hangen, ziet er niet alleen ontzettend uncool uit, het blokkeert ook nog eens de noodzakelijke beweeglijkheid van de heupen, bijvoorbeeld bij uitwijkmanoeuvres. Dus bekken naar voren en met de buik- en rugspieren de wervelkolom recht houden.
  • Schouders los: Een typisch beginnersverschijnsel zijn de opgetrokken schouders, vaak in combinatie met gespannen kaakspieren. Een uitdrukking van inspanning evenals van overbelasting. Deze inspanning kost niet alleen kracht en uiteindelijk concentratie, maar ook beweeglijkheid en het vermogen om snel op verkeerssituaties te reageren. Hiertegen kun je als enige hulpmiddel jezelf observeren: Bijt ik op mijn tanden? Kan ik met mijn schouders mijn oren al dicht houden? Zo ja, laat de schouders dan bewust loshangen, ontspan de kauwspieren en vertraag niet in de laatste plaats het tempo totdat je je goed voelt.
  • Ellebogen licht gebogen: Met gestrekte armen kun je slecht sturen. Dus zorg ook in dit geval zoveel mogelijk voor een ontspannen houding, zodat je op elk moment snelle en goed gedoseerde stuurimpulsen kunt uitvoeren.
Unterarm Hand und Finger bilden eine Linie

Een lijn vormen

  • Onderarm, hand en vingers vormen een lijn: dit is belangrijk voor het snel en veilig bedienen van gas, koppeling en rem. En het voorkomt verkramping. Probeer het eens uit en draai rem- en koppelingshendel, indien nodig, iets omhoog of omlaag.
Fußballen auf den Rasten

Bal van de voeten op de steunen

  • Er zijn motorrijders die hun voeten in bochten als 'sensoren voor de schuine ligging' gebruiken: wanneer de laars over de weg sleept, is de ligging schuin genoeg. Ten eerste is dit niet de juiste methode, ten tweede gaan de mooie motorlaarzen zo kapot en ten derde kun je zo ook letsel oplopen aan de voet en een val riskeren. Daarom horen de voeten met de bal van de voeten op de steunen. Deze positie heeft het verdere voordeel dat je optimale steun ondervindt tegen rijwind en oneffenheden in de weg.

Ergononie - einstellbare Hebel

Ergonomische accessoires voor motoren

Als alle tips je geen hulp kunnen bieden, heeft Louis ook nog een groot assortiment accessoires waarmee je de ergonomie van je motor kunt optimaliseren.