Uitlaat monteren

Standaarddempers worden steeds groter en zwaarder en de sound wordt steeds zwakker. Einddempers en complete systemen van accessoire-aanbieders zijn lichter, klinken beter en bieden een individuele look voor je motor.

Auspuff montieren – powered by Hurric

Uitlaat op de motor monteren

Terwijl standaarddempers steeds groter en massiever worden en een ervaren biker van het geluid eerder tranen in de ogen krijgt dan dat het hem zoals vroeger kippenvel bezorgt, leveren aanbieders van accessoires met hun einddempers en complete systemen wèl de gewenste pittige sound en een stijlvolle, individuele sport- of customuitstraling. Bovendien ligt de performanceopbrengst ook bij goedgekeurde uitlaatsystemen voor de openbare weg vaak wat hoger dan de originele waarden. De koppelcurve is merkbaar rechter en een vaak duidelijk lager gewicht draagt bij aan een betere rijdynamiek van de motor. Bovendien is de vervanging meestal heel eenvoudig.

Populaire tuning-maatregel voor motoren

Visueel zijn er voor eigenaren van naked bikes en sportbikes van de huidige generatie (met injectie-elektronica) nu mogelijkheden die eerder nooit toegestaan zouden zijn: een Hurric Supersport-geluiddemper heeft bijvoorbeeld precies die korte, fantastische look die veel bikers altijd al wilden – en ook nog met een EG-goedkeuring waardoor een rit naar de TÜV komt te vervallen en het certificaat niet steeds hoeft te worden meegenomen, want voor de wet is het goedkeuringsstempel op de uitlaat voldoende bewijs voor een legaal onderdeel.

Alleen de vervanging van de uitlaat of alleen het gebruik van een permanent K&N-luchtfilter ligt meestal nog binnen het regelbereik van de injectie-elektronica die voor een goede samenstelling van het lucht-brandstofmengsel zorgt. Pas wanneer meerdere tuningmaatregelen worden gecombineerd (zoals sportluchtfilter en een verwijderde dB-killer), moet bij de injectie worden nagedacht over een verrijking van het mengsel (bijv. in de vorm van een Power-Commander). Dat geldt ook wanneer uitlaatsystemen worden gemonteerd die op de openbare weg niet zijn toegestaan. Bij motoren met carburateurs hangt het sterk van de individuele motor af, wanneer de samenstelling van het mengsel aangepast moet worden. Als er slechts een demper met EG-goedkeuring en dB-killer wordt toegepast, is een vettere sproeier meestal niet nodig. 

Let op: Worden meerde tuningmaatregelen gecombineerd (uitlaat plus luchtfilter met hogere doorstroming), dan is dat laatste meestal onvermijdelijk. Daarom is het raadzaam om na een ombouw de staat van de bougies van de motor te analyseren en op andere tekenen te letten die op een mager mengsel wijzen, zoals een knallende uitlaat wanneer het gas wordt dichtgedraaid of een verhoogde motortemperatuur.

En de katalysator? Sinds 2006 wordt bij de keuring van motorvoertuigen net als bij personenwagens het uitlaatgas onderzocht. Als de uitlaat van een motor uit het bouwjaar 05/2006 wordt vervangen door een accessoiresysteem, moet dit van een katalysator voorzien zijn om binnen de toegestane emissiewaarden te blijven. Het is natuurlijk praktisch als de originele katalysator in de uitlaatbocht zit, want dan hoeft de accessoire-uitlaat deze niet te bevatten. Voor voertuigen die vanaf 2016 op de markt zijn gekomen, geldt de met betrekking tot de uitlaatgassen- en geluidswaarden nog strengere Euro4-norm. Er moet een aangegeven Euro4-uitlaatsysteem worden gebruikt. De dB-killer kan hier niet meer worden gedemonteerd. Voertuigen ouder dan 05/2006 hoeven geen katalysator te hebben om te voldoen aan de emissiewaarden die daarvoor gelden; bij montage van een niet-originele uitlaat kan de katalysator dan vervallen (zie pag. 204 tips voor hobbymonteurs APK-controle en EU-wetgeving.

Een accessoiredemper monteren naar het voorbeeld van een Hurric Supersport met KAT op een Kawasaki Z 750 uit 2007.

Voordat je met de werkzaamheden begint, moet je je motor veilig en stevig opbokken (zie tips voor hobbymonteurs Basiskennis over liften). Leg een zachte onderlegger klaar (bijv. een deken) waarop je zowel de originele onderdelen als de nieuwe onderdelen veilig kunt neerleggen zonder risico op ongewenste krassen.


Een accessoiredemper monteren – aan de slag

Stap 1 – Schroeven op uitlaatbocht, einddemperhouder en frame losdraaienmen

Stap 1: Schroeven op uitlaatbocht, einddemperhouder en frame losdraaien 

01 – Schroeven op uitlaatbocht, einddemperhouder en frame losdraaien

Maak eerst de schroeven van de klem van de uitlaatbocht, van de tussenpijphouder en de houder van de einddemper op het motorframe los. Zorg dat je de einddemper stevig vasthoudt wanneer je de laatste schroef van de einddemperhouder losdraait, zodat de demper niet op de grond valt.


Stap 2 – Afdekkap van de smoorklep verwijderen

Stap 2: Afdekkap van de smoorklep verwijderen 

02 – Afdekkap van de smoorklep verwijderen

Draai vervolgens de einddemper rechtsom naar buiten en demonteer de zwarte afdekkap van de stelmotor van de smoorklep door de twee inbusschroeven te verwijderen.


Stap 3 – Bowdenkabels losmaken

Stap 3: Bowdenkabels losmaken 

03 – Bowdenzüge aushängen

Voordat je de bowdenkabels van de smoorklep losmaakt, draai je eerst de zeskantmoeren los die de kabels arrêteren. Daarna kun je de bowdenkabels van de stelmotor losmaken en met kabelbinders veilig aan de motor bevestigen. 

Let op: De 'uitgeschakelde' kabels mogen later niet in contact komen met bewegende onderdelen! Ze moeten dus op een veilige afstand van ketting, rondsel, achterwiel en achterbrug worden bevestigd. Het is ook mogelijk, de bowdenkabels volledig te demonteren. Dat kan echter leiden tot een foutmelding in de cockpit, met het mogelijke gevolg dat de motor alleen nog volgens een noodprogramma draait. In ieder geval wordt voortdurend een ongewenste foutmelding weergegeven. Deze moet dan via de elektronica worden losgekoppeld, een bewerking die alleen in een professionele motorwerkplaats uitgevoerd kan worden.


Stap 4 – Tussenpijp erin schuiven en klem op uitlaatbocht voormonteren

Stap 4: Tussenpijp erin schuiven en klem op uitlaatbocht voormonteren 

04 – Tussenpijp erin schuiven en klem op uitlaatbocht voormonteren

Bestrijk de contactvlakken van de buizen dun met koperpasta, zodat je deze makkelijker kunt monteren en eventueel demonteren. Ook alle bevestigings- en klem-schroeven bij de uitlaat moeten met koperpasta worden bestreken, zodat zij niet kunnen vastroesten. Schuif nu de Hurric-tussenpijp in de originele uitlaatbocht en breng de klem van de uitlaatbocht losjes aan.


Stap 5 – Nieuwe einddemper erop schuiven

Stap 5: Nieuwe einddemper erop schuiven 

05 – Nieuwe einddemper erop schuiven

Schuif vervolgens de Hurric-einddemper tot de aanslag op de Hurric-tussenpijp. Lijn de einddemper en de tussenpijp zo uit dat het uitlaatsysteem parallel aan de motor loopt. Schuif de carbonklem over de Hurric-einddemper en monteer de klem met het originele bevestigingsmateriaal losjes op de originele bevestiging op het motorframe.


Stap 6 – Veren vastmaken

Stap 6: Veren vastmaken 

06 – Veren vastmaken

Haak nu de veren aan de daarvoor bedoelde veeropeningen. Wij raden je aan om hiervoor een veermontagehulp te gebruiken.


Stap 7 – Geluiddemper uitlijnen

Stap 7: Geluiddemper uitlijnen 

07 – Geluiddemper uitlijnen

Lijn de geluiddemper uit op het voertuig en zorg voor een spanningsvrije montage – dat is belangrijk, omdat er anders trillingsschade kan ontstaan. Wanneer de uitlaat bij het montagepunt op het frame een beetje naar buiten staat en dit niet te corrigeren valt door uitlijning, kun je hier beter een dikke vulring monteren in plaats van het hele systeem gewoon met de schroef onder spanning op het frame te bevestigen. Haal tot slot de M8-schroeven op de framehouder en op de klem van de tussenpijp aan met een koppel van 21 Nm. Wanneer de aanbouw is voltooid en alle onderdelen netjes en stevig vastzitten, ben je klaar voor de eerste soundcheck. Vanaf dit moment zal iedere biker bij het horen van dit nieuwe geluid dwangmatig zijn mond tot een grijns vertrekken!


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.