Boordstopcontact op de motor monteren

Praktisch, zo'n boordstopcontact en helemaal niet zo moeilijk op te motor te installeren – als je weet hoe het moet.

Boordstopcontact op de motor monteren

Het installeren van het stopcontact aan boord van de motorfiets

In deze tip laten we zien hoe je binnen enkele stappen een boordstopcontact voor de stroomvoorziening van je navigatieapparaat, smartphone enz. in de cockpit of op een andere plaats op je motor kunt monteren.

Als eerste heb je een stopcontact nodig met de gewenste aansluitmogelijkheid (USB-stopcontact, klein norm-stopcontact of een sigarettenaanstekerstopcontact). Die vind je op www.louis.nl. Nu moet je de juiste plek op de motor vinden, afhankelijk van welk apparaat je wilt aansluiten. Een stopcontact kan op het stuur, op het frame, onder een dragerplaat of in de cockpit worden gemonteerd. Het stopcontact kan niet alleen externe verbruikers van stroom voorzien, maar kan ook voor het opladen van de voertuigaccu worden gebruikt, voor zover deze onderhoudsvrij is en een dienovereenkomstige adapterstekker voor het oplaadapparaat wordt gebruikt. 

Let op: Voor de montage van het stopcontact is het handig als je over vakkennis op het gebied van het elektrische systeem van motorvoertuigen beschikt. Je moet zeker weten dat je de montage zelf kunt uitvoeren.


Boordstopcontact monteren – aan de slag

Stap 1, afb. 1: Montage op het stuur

Stap 1, afb. 1: Montage op het stuur

01 – Selecteer de montageplaats

Als eerste kies je de montageplaats voor het stopcontact. Hierbij moet je rekening houden met de beperkte kabellengte. De kabel moet tot aan de accu reiken. 

Als het stopcontact hoofdzakelijk wordt gebruikt voor het opladen van de accu, is een montage dichtbij de accu, bijv. op een framebuis onder het zijkap, ook handig. Kies de inbouwplaats zodanig dat de achterkant van het stopcontact is beschermd tegen spatwater. Het stopcontact moet vast worden gemonteerd. Het mag niet los aan de kabels hangen. Dat is beneden de waardigheid van elke hobbymonteur en is ook nog eens gevaarlijk, omdat het stopcontact tijdens het rijden eventueel kan rondslingeren en op ongewenste plaatsen kan vast komen te zitten. In het ergste geval zelfs in de spaken ...

Voor stuur- of framebevestiging gebruik je de doorgaans meegeleverde montageklem. Stopcontact en toevoerleiding mogen de stuurinslag niet belemmeren. Op een metrisch standaard stuur met een diameter van 22 mm gebruik je de rubberen onderlegger voor het vastklemmen van de klem. Bij dunnere buizen, bijv. op het frame, moet je eventueel een rubberen of metalen inlegger voor het verkleinen van de diameter gebruiken.

Stap 1, afb. 2: Gemonteerd in het cockpitkuipwerk

Stap 1, afb. 2: Gemonteerd in het cockpitkuipwerk

Bij de montage in het cockpit, in een instrumentenpaneel of op een hoekhouder, hoeft de klem logischerwijs niet te worden gebruikt. In dit geval moet je een passend gat boren (de diameterspecificaties vind je in de montagehandleiding van het stopcontact). Daarin fixeer je het stopcontact van onder met een kartelmoer.


Stap 2: Kabel verlengen

Stap 2: Kabel verlengen

02 – Kabel verlengen

Nu moet je de aansluitkabel naar de accu plaatsen. Hiervoor moet je eventueel de tank, het zadel, een zijkap of dergelijke demonteren. 

Zorg ervoor dat de kabel nergens ingeklemd kan raken (bijv. wanneer het stuur tegen de aanslag wordt gedraaid). Daarnaast moet de kabel op een geschikte afstand van hete motoronderdelen en alle bewegelijke delen worden geplaatst. 

Fixeer de kabel met voldoende kabelbinders – indien mogelijk in de kleur die bij de ondergrond past. Dat ziet er gewoon mooier uit!


Stap 3, afb. 1: Pluskabel doorknippen, ...

Stap 3, afb. 1: Pluskabel doorknippen, ...

03 – Boordstopcontact monteren

Er zijn twee aansluitmogelijkheden voor de plus-kabel: ofwel rechtstreeks op de accu of via ontstekingspluspool. In elk geval moet een zwevende zekering worden gebruikt. 

Aansluiting direct op de accu

Wanneer via het stopcontact de accu bijv. met een ProCharger-oplaadapparaat moet worden opgeladen, dan is een aansluiting direct op de accu aan te raden. Deze variant is ook handig als je apparaten tijdens rijpauzes wilt opladen. 

Voor de aansluiting van de poolschoenen op de accu moet de ontsteking uitgeschakeld zijn. Zoek vooraf echter een geschikte plek om de kleine zwevende zekeringhouder te monteren (bijv. in het gedeelte onder de zijkap). Er zijn verschillende zekeringhouders. Bij de weergegeven zekeringhouder, knip je de plus-kabel (rood) van het stopcontact door, leg je de beide kabeluiteinden op de metalen klemmen van de zekeringhouder en druk je deze bij elkaar, zodat de metalen klemmen door de kabel heen gaan en het contact tot stand brengen. Let op een hoorbaar vastklikken.

Stap 3, afb. 2: ... kabeluiteinden in de (zwevende) zekeringhouder plaatsen ...

Stap 3, afb. 2: ... kabeluiteinden in de (zwevende) zekeringhouder plaatsen ...

Stap 3, afb. 3: ... en de houder sluiten

Stap 3, afb. 3: ... en de houder sluiten

Stap 3, afb. 4: Platte zekering plaatsen

Stap 3, afb. 4: Platte zekering plaatsen

Plaats vervolgens de platte zekering van 5 ampère in de houder.

Stap 3, afb. 5: Stopcontact elektrisch verbonden

Stap 3, afb. 5: Stopcontact elektrisch verbonden

Schroef nu de poolschoenen vast op de accu. Om ervoor te zorgen dat tijdens het aanraken van gereedschap en frame geen kortsluiting ontstaat, maak je eerst de massakabel van de min-pool van de accu los en dan de kabel van de plus-pool. Daarna bevestig je eerst de rode kabel op de plus-pool en daarna de zwarte kabel op de min-pool.

Stap 3, afb. 6: Om de verbinding tot stand te brengen, moet de claxonkabel worden gestript.

Stap 3, afb. 6: Om de verbinding tot stand te brengen, moet de claxonkabel worden gestript.

Aansluiting op de ontstekingspluspool

Het voordeel van deze aansluitvariant is dat niemand zonder toestemming het stopcontact kan gebruiken. Het stopcontact levert alleen bij een ingeschakelde ontsteking stroom. Tap hiervoor a.u.b. GEEN kabel af dat belangrijke onderdelen (bijv. verlichting of bobine) van stroom voorziet. Wij raden in plaats daarvan de aansluiting op de kabel van de claxon aan.

Stap 3, afb. 7: Kabelverbinding tot stand brengen

Stap 3, afb. 7: Kabelverbinding tot stand brengen

Ook nu is het weer van belang dat de ontsteking is uitgeschakeld. Verbind nu de rode plus-kabel van het stopcontact met de claxonkabel. 

Hoe je deze verbinding het beste tot stand brengt, laten wij uitgebreid zien in de sleuteltip Kabelverbindingen. In ons voorbeeld hebben we de kabels met een soldeerverbinder verbonden.

Stap 3, afb. 8: Massaverbinding tot stang brengen

Stap 3, afb. 8: Massaverbinding tot stang brengen

Stap 3, afb. 9: Kant-en-klaar aangesloten zekeringhouder

Stap 3, afb. 9: Kant-en-klaar aangesloten zekeringhouder

De aanvullende beveiliging van het stopcontact geschiedt ook in dit geval door een zwevende zekeringhouder. De zwarte min-kabel wordt op een massaverbinding aangesloten. Het stopcontact is nu aangesloten en klaar voor gebruik.


Stap 4: Functiecontrole

Stap 4: Functiecontrole

04 – Functiecontrole

Controleer nu of het stopcontact en de elektra van de motor in alle onderdelen optimaal werkt, voordat je alle verwijderde onderdelen weer op het voertuig monteert.


Stap 5: Kuipwerk resp. zadel terugplaatsen

Stap 5: Kuipwerk resp. zadel terugplaatsen

05 – Kuipwerk resp. zadel terugplaatsen

Monteer nu weer alle eerder verwijderde motoronderdelen.


06 – Controleer het elektrische systeem opnieuw

Voor begin van de rit moet je voor de zekerheid een tweede keer de elektrische functies controleren. Zo weet je zeker dat alles OK is.

Let op: Houd het stopcontact gesloten als je het niet gebruikt, zodat er geen regenwater of vuil in terecht kan komen.

Extra tips voor echte hobbymonteurs

Alles stap voor stap – over losdraaien en aantrekken

Rechtsom of linksom? Daar gaat het hier niet om. Het gaat veeleer om de volgende vraag: in welke volgorde moeten meervoudige schroefverbindingen (bijv. bij behuizingen) worden losgedraaid? Antwoord: omgekeerd. Wanneer in het handboek of op het onderdeel zelf een volgorde voor het aantrekken staat, dan worden de schroeven in omgekeerde volgorde losgedraaid. Zo gaat het niet misgaan. 

Kies voor een goede ondergrond

Een grijze, betonnen werkplaatsvloer is natuurlijk wel prima, maar je kunt je werkzaamheden veel beter op een oud, nog bruikbaar vloerkleed uitvoeren. Dat is comfortabeler en aangenamer voor de knieën. En onderdelen die eventueel vallen, raken niet meteen zwaar beschadigd. Olie en andere vloeistoffen worden snel geabsorbeerd. En een oude vloerbedekking werkt ook prima tegen koude voeten.


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.