Bremsen tunen

Wie beter wil remmen, heeft betere remmen nodig. Hoe je meer uit de remmen van je motor haalt, laten we je hier zien. 

Bremsen tunen

Goede remmen op de motor zijn de beste levensverzekering. Veel standaard motorremmen kunnen worden verbeterd. Dat geldt met name voor motoren die al een paar jaar oud zijn. Een grotere vertraging en een betere dosering staan daarom bij de volgende tips centraal, zodat je in de toekomst veiliger en relaxter op pad kunt.

Algemene tips over remmen

Voordat je met het remsysteem aan de slag gaat, moet je bedenken dat veel motorrijders de mogelijkheden van hun remsysteem helemaal niet kennen, laat staan deze volledig benutten. Ook hier geldt: oefening baart kunst. Je kunt het beste voorzichtig de grenzen opzoeken. Verhoog de druk op de remhendel geleidelijk. Hierbij maakt het niet uit of je testtraject er droog of nat bij ligt. Ideaal voor dergelijke oefeningen zijn grote parkeerplaatsen of industriegebieden in het weekend. Wat nog beter is: Veel organisatoren bieden speciale remtrainingen aan – op afgezette oefenterreinen en onder vakkundige begeleiding.


Remsysteem optimaliseren en tunen

De volgende tips concentreren zich uitsluitend op de optimalisatie van hydraulische schijfremmen die al vele jaren standaard zijn binnen de motorbranche. Alle schijfremmen bestaan in principe uit dezelfde onderdelen:

  • Remhendel/-pedaal
  • Rempomp
  • Hydraulische leidingen
  • Remklauw met remzuiger
  • Remvoeringen
  • Remschijven

Wij laten zien welke onderdelen voor een optimalisatie in aanmerking komen en welke invloed de maatregelen op de remprestaties hebben.

Let op: Als je niet over de vereiste vaardigheden beschikt om een rem om te bouwen, kun je het beste naar een motorwerkplaats gaan of een kenner om hulp vragen.


Gesinterde remvoeringen

Gesinterde remvoeringen

Remvoeringen vervangen

Remvoeringen bestaan uit een mix van verschillende stoffen. Bij de zogeheten organische remvoeringen zijn dat vooral koolstofverbindingen. Remvoeringen met sintermateriaal bevatten daarentegen metalen bestanddelen, die onder hoge druk in vorm worden gedrukt ('gesinterd'). Welke remvoeringen op welke motor het beste functioneren, hangt onder meer af van de remschijf, maar ook van de afstelling van de ABS.

Doorgaans zijn organische remvoeringen iets zachter (en voordeliger). Dat heeft een positief effect op een fijngevoelige dosering. Gesinterde remvoeringen gelden als pittiger en krachtiger en zijn dus de juiste keuze voor sportieve motorrijders die laat remmen.

Omdat remvoeringen slijtageonderdelen zijn en sowieso regelmatig moeten worden vervangen, is het zeker de moeite waard om met verschillende remvoeringen te experimenteren. Hoe je de vervanging zelf uitvoert, staat beschreven in de sleuteltip Remvoeringen.


Schwimmend gelagerte Bremsscheibe

Zwevend gelagerde remschijf

Remschijf vervangen

In het begin bestonden remschijven bijna uitsluitend uit gietijzer (grijs). Tegenwoordig heeft gietstaal dit materiaal voor remschijven redelijk verdrongen. Staal roest minder en biedt bij een dienovereenkomstige legering net zo goede wrijvingswaarden als gietijzer. Het materiaal speelt voor de optimalisatie van de remprestaties dus geen rol meer. Belangrijker is de vorm van de schijf: gaten en sleuven vergroten (in relatie tot de schijfmassa) het oppervlak. Zo kan de wrijvingswarmte tijdens het remmen beter worden afgegeven. Daarnaast werken de gaten net als het profiel van een band: zij nemen bij regen water op dat anders het remvermogen sterk zou verminderen.

Met water heeft trouwens een "zwevend gelagerde" remschijf niets te maken. De term verwijst naar de bevestiging van de schijf die een lichte zijdelingse speling mogelijk maakt. Deze lagervorm hoort bij vaste remklauwen, terwijl rigide remschijven bij zogenoemde zwevende remklauwen horen. Hoe je remschijven vervangt, lees je in de sleuteltip Remschijven .


Verstelbare rempedalen

Verstelbare rempedalen

Remhendel ombouwen/instellen

Sommige remproblemen hebben gewoon een ergonomische oorzaak: een remhendel die niet lekker in de hand ligt, kan ook niet goed worden gedoseerd. De oplossing zijn instelbare rem- (en koppelings-)hendels uit het accessoire-assortiment van Louis.

Deze retrofit-hendels zijn verkrijgbaar in normale lengte of sportief kort alsook traploos in lengte verstelbaar. Sommige modellen hebben een extra scharnier waardoor de hendel bij het omvallen van de motor wegklapt en niet afbreekt. De ombouw kan ook door minder ervaren hobbymonteurs eenvoudig en snel worden uitgevoerd. Hoe dat werkt, lees je in de sleuteltip CNC-hendels. Remhendels moeten gekeurd zijn en worden in combinatie met een goedkeuring of een ABE geleverd (zie sleuteltip APK-controle en EU-wetgeving).


Hier kunnen de rempedalen worden ingesteld

Hier kunnen de rempedalen worden ingesteld

Afstellen van de voetremhendel

Iets soortgelijks geldt voor de pedaal van de voetrem. De meeste pedalen kunnen redelijk eenvoudig in hoogte worden versteld, zodat ze niet in de weg van de voet zitten, maar indien nodig toch goed kunnen worden bediend. Dat werkt ofwel via de vertanding van de pedaal-as of via de instelling van remstangen.

Hier kunnen de rempedalen worden ingesteld

Hier kunnen de rempedalen worden ingesteld


Ombouwen naar radiaalpomp

Ombouwen naar radiaalpomp

Rempomp in radiaalpomp ombouwen

Op veel motoren zitten standaard axiale rempompen. Bij dure sportbikes kiezen de fabrikanten veeleer voor radiaalpompen. En met reden: de directe aansturing van de pomp maakt een duidelijk fijngevoeligere dosering van de remkracht mogelijk – wat enorm handig is in lastige remsituaties (bijv. bij een nat wegdek of een schuine ligging). Bij sommige retrofit-pompen kan zelfs de overbrenging worden gevarieerd: 

  • grotere diameter = kortere hendelbeweging, sneller aanspreken
  • kleinere diameter = langere hendelbeweging, fijnere doseerbaarheid

Staalomvlochten remleiding

Staalomvlochten remleiding

Remleidingen wijzigen

Afgezien van een regelmatige vervanging van de remvloeistof, is ook de vervanging van de standaard vaak uit rubber bestaande remleidingen de moeite waard. Deze verliezen door de jaren heen hun stevigheid.

Het gevolg: de druk op de remhendel duwt veeleer de leiding uit elkaar dan de voeringen op de rem. Hieronder lijdt de doseerbaarheid en in het ergste geval het remvermogen. De oplossing: staalomvlochten leidingen. Zoals de naam al zegt, zijn deze leidingen ommanteld door gevlochten staal. Hierdoor zijn een gedefinieerd drukpunt en een betere doseerbaarheid gegarandeerd.

Alles wat je over de overstap naar staalomvlochten remleidingen moet weten, staat te lezen in de sleuteltip Staalomvlochten remleidingen.


Bremszylinder schmieren

Remcilinder smeren

Remmen regelmatig reinigen

Meestal wordt het remsysteem alleen bij een vervanging van de remvoeringen gereinigd. Om de remprestaties te verhogen, zou dit vaker moeten gebeuren.

Door vuil in de lucht en op de weg hoopt zich een smerige laag op de remschijven op. Met remmenreiniger kun je de schijven weer vet- en stofvrij maken. Ook de remzuigers moeten regelmatig worden gereinigd en gesmeerd. Hier hoopt zich veelal remstof op. In onze sleuteltip Remvoeringen wordt de reiniging van de remmen uitgebreid beschreven.


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.