De feiten over remvloeistof

Remvloeistof is voor rijplezier met de motor net zo belangrijk als motorolie en benzine, en minstens zo interessant.

De feiten over remvloeistof

Basiskennis over remvloeistof

Goede remmen zijn onontbeerlijk voor de rijveiligheid op de motor. Veel motorrijders denken wel aan hun remvoeringen, maar vergeten al te gemakkelijk dat vooral ook de remvloeistof van een hydraulisch remsysteem regelmatig vervangen moet worden. Waarom?

Remvloeistof is doorgaans gebaseerd op glycol. Deze vloeistof is echter hygroscopisch, d.w.z. dat glycol ook in een gesloten systeem na verloop van tijd water opneemt. Vervolgens daalt het kookpunt (zoals bekend verdampt water al bij temperaturen boven 100°C). Door de wrijving tussen de remvoering en de remschijf ontstaat bij het remmen enige hitte, die tot in de remklauw doordringt – denk bijvoorbeeld aan een noodstop of een afdaling van een berg. Als het watergehalte in de remvloeistof te hoog is, kunnen zich bij grote hitte stoomblazen ontwikkelen. Deze stoomblazen kunnen de druk in de hydraulica niet meer optimaal doorgeven en dan stort het remdrukpunt in, met andere woorden, het rempedaal of de hendel geeft mee maar de rem werkt niet en pas na een aantal malen 'pompen' wordt weer een drukpunt merkbaar.


Let op: Remvloeistof is chemisch afval en hoort niet bij afgewerkte olie, in de grond of in afvalwater. Lever remvloeistof die je niet meer nodig hebt dus in bij je leverancier, in een Louis-filiaal of bij een inzamelpunt voor chemisch afval. Omdat remvloeistof ook sommige kunststoffen aantast, kun je gebruikte remvloeistof het beste bewaren in de originele verpakking. Bewaar aangebroken remvloeistof altijd buiten bereik van kinderen met een goed afgesloten deksel bij een gelijkmatige temperatuur op een droge plaats.


Let op! Uitzondering: hier moet hydraulische olie in.

Let op! Uitzondering: hier moet hydraulische olie in.

Om die reden is het voor de verkeersveiligheid absoluut noodzakelijk dat glycol-remvloeistof volgens de instructies van de fabrikant regelmatig (om de 1 tot 2 jaar) wordt vervangen. Als niet meer zeker is, hoe lang de remvloeistof al in het systeem zit, kan deze met een tester worden gecontroleerd. 

Als er geen tester beschikbaar is, geeft ook de kleur enigszins een indruk van de ouderdom: nieuwe glycol-remvloeistof is transparant geel van kleur; hoe ouder de remvloeistof, des te donker de kleur. Ondoorzichtige, vuil-bruine vloeistof kan beter worden vervangen. Dat geldt ook voor de hydraulische vloeistof in een hydraulische koppeling die in het algemeen eveneens met DOT 4-remvloeistof is gevuld maar ook een speciale hydraulische olie kan zijn. Let op het deksel van de vloeistofhouder voor informatie.

Het draait om de DOT-klasse: verschillende remvloeistoffen

Het draait om de DOT-klasse: verschillende remvloeistoffen

DOT-klassen

Het 'American Department of Transportation' (DOT) maakt onderscheid tussen de volgende kwaliteitsklassen voor remvloeistof op basis van glycol voor motorvoertuigen:

  • DOT 3: nat kookpunt ca. 140°C 
  • DOT 4: nat kookpunt ca. 160°C 
  • DOT 5.1: nat kookpunt ca. 180°C 
  • Racing Formula: nog hoger nat kookpunt (er zijn kleine verschillen tussen de waarden die verschillende fabrikanten aangeven). 

DOT 4 is verreweg de meestgebruikte, op basis van glycol geproduceerde hydraulische vloeistof voor motorvoertuigen; de kwalitatief mindere DOT 3-vloeistof wordt tegenwoordig nauwelijks nog gebruikt. De genoemde remvloeistoffen zijn onderling te vermengen, dus als je wilt overstappen van bijv. DOT 4 naar het hoogwaardigere DOT 5.1 (niet DOT 5!), dan hoeft het systeem niet per se helemaal te worden doorgespoeld, al verkrijg je dan natuurlijk wel de beste resultaten. In de regel kan DOT 3 worden vervangen door DOT 4, maar bij oldtimers is daarbij voorzichtigheid geboden, omdat DOT 4 iets agressiever is tegenover rubberen onderdelen dan DOT 3 (informeer in geval van twijfel bij een oldtimer-specialist).

Alle remvloeistoffen op basis van glycol zijn giftig en tasten materialen zoals lak, kunststof en sommige soorten rubber aan. Ook metalen oppervlakken kunnen worden aangetast. Wees daarom voorzichtig bij werkzaamheden met remvloeistof en veeg druppels of gemorste vloeistof onmiddellijk op en spoel het oppervlak na met water.

Naast de genoemde hydraulische vloeistoffen op basis van glycol is er ook remvloeistof van de klasse DOT 5 (niet 5.1!) verkrijgbaar in de handel. Deze wordt geproduceerd op basis van silicone en wordt vooral toegepast in talrijke voertuigen van de merken Harley-Davidson en Buell. Deze vloeistof mag in geen geval worden vermengd met de genoemde vloeistoffen (vlokkenvorming, verstopping van het systeem).

Siliconeremvloeistof is niet hygroscopisch en kan dus langer in het systeem blijven (volgens specificaties van de voertuigfabrikant). De overstap van een DOT 3- of DOT 4-remsysteem naar DOT 5 is mogelijk nadat het hele hydraulische systeem is gereinigd. Bovendien moet de voertuigfabrikant of remmenfabrikant hiervoor wel goedkeuring verlenen.

Let op: Remvloeistof op basis van silicone tast materialen niet aan, maar is wel extreem giftig. Was je handen na werkzaamheden met remvloeistof zorgvuldig en zorg dat de vloeistof niet in verkeerde handen komt.


De voorgeschreven remvloeistof wordt vermeld op het deksel

De voorgeschreven remvloeistof wordt vermeld op het deksel

Meestal is op het originele deksel van het remvloeistofreservoir te vinden welke vloeistof door de fabrikant wordt voorgeschreven. Anders moet je een onderhoudshandleiding raadplegen of informeren bij de erkende dealer.


Onze aanbeveling


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.