Voorjaarscheck uitvoeren

Het kost niet veel moeite om de motor in het voorjaar aan de gang te krijgen, op voorwaarde dat je in de herfst de accu hebt uitgebouwd, de tank tot de rand hebt gevuld en de carburateurs hebt geleegd voordat je de motor in de winterstalling zette.

Voorjaarscheck uitvoeren

Voorjaarscheck uitvoeren – aan de slag

Stap 1: Reinigen van de motorfiets

Stap 1: Reinigen van de motorfiets

01 – Reinigen van de motorfiets

Als je de uitlaat en het motorblok voor de winterstilstand van een beschermend laagje olie had voorzien, neem je dit zorgvuldig af en verwijder je eventueel het oliedoek uit de geluiddempers. Heb je de motor met conserveringsmiddelen beschermd, dan is het belangrijk dat je de remschijven grondig reinigt met remmenreiniger. Ook voetsteunen en hendels moeten vrij zijn van smeer.


Stap 2: Heropwekking aan het oplaadapparaat

Stap 2: Heropwekking aan het oplaadapparaat

02 – Heropwekking aan het oplaadapparaat

De accu die (hopelijk) in de kelder heeft overwinterd, kan nu van het oplaadapparaat worden losgekoppeld. Na montage van de accu sluit je eerst de plus- en vervolgens de minkabel aan. Daarna voorzie je de polen van een beetje accupoolvet. De ontluchtingsslang moet zo worden geplaatst dat er geen knik in zit (niet van toepassing op onderhoudsvrije accu's). 

Als je bent 'vergeten' de accu uit te bouwen, moet deze voor heropwekking aan het oplaadapparaat worden uitgebouwd (koppel éérst de minkabel los). 

Heb je een standaard lood-zuuraccu, dan controleer je het vulpeil en vul je eventueel gedemineraliseerd water bij. Bij onderhoudsvrije accu's is dit natuurlijk niet nodig. Meer informatie vind je in de sleuteltip Accu.

Als de accu niet meer voldoende wordt opgeladen omdat deze tijdens de wintermaanden diepontladen is en de cellen daardoor in meerdere of mindere mate gesulfateerd zijn, zit er niets anders op dan een nieuwe aan te schaffen...  


Stap 3: De koplamp is slechts een van de controlepunten

Stap 3: De koplamp is slechts een van de controlepunten

03 – Controleer het lampje

Claxon en licht moeten feilloos werken (groot licht, dim-, rem- en achterlicht, kentekenplaatverlichting, indicatielampjes, knipperlichten).


Stap 4, afb. 1: Profieldikte meten

Stap 4, afb. 1: Profieldikte meten

04 – Profieldikte meten

De banden mogen geen tekenen van ouderdom, scheurtjes of onregelmatige/hoekige slijtagesporen vertonen. Controleer het bandprofiel met een profielmeter. 1,6 mm is de absolute slijtagegrens. Maar als uje ook in de regen veilig wilt rijden, moet je bij een profieldikte van 2 mm al nieuwe 'schoenen' voor je tweewieler plannen. 

Stap 4, afb. 2: Fabricagedatum (kw/jaar) hier: 20e kalenderweek 2017

Stap 4, afb. 2: Fabricagedatum (kw/jaar) hier: 20e kalenderweek 2017

Overigens kun je de fabricagedatum op de band terugvinden. Als daar bijvoorbeeld 2017 op staat, is de band in de 20e kalenderweek van het jaar 2017 gefabriceerd.


Stap 5: Als het hier troebel wordt, is het hoog tijd voor verversing

Stap 5: Als het hier troebel wordt, is het hoog tijd voor verversing

05 – Vervangen van de remvloeistof

Om de twee jaar moet de remvloeistof worden vervangen, want zelfs in een gesloten systeem neemt deze in de loop der tijd water op, waardoor een veilig remdrukpunt niet langer gegarandeerd is. Meer informatie vind je in de sleuteltip Basiskennis over remvloeistof.

Ook de remblokken moeten aan het begin van het seizoen nog ruim verwijderd zijn van de slijtagegrens. Meer daarover vind je bij onze sleuteltip over het onderwerp Remvoeringen.


Stap 6: Is de vork nog oliedicht?

Stap 6: Is de vork nog oliedicht?

06 – Controleer de afdichtringen van de vorkolie

Controleer of de vorkkeerringen nog goed afsluiten. Als er olie lekt, moeten de keerringen worden vervangen. Daarbij wordt meteen ook de vorkolie vervangen. De start van het seizoen is hiervoor een goed moment. 

Anders zijn de verversingsintervallen van de fabrikant van toepassing zie de sleuteltip Vorkkeerringen.


Stap 7: Reebruin en droog: zo moeten de bougies eruitzien

Stap 7: Reebruin en droog: zo moeten de bougies eruitzien

07 – Bougies controleren

Bougies dienen om de 10.000 km en papieren luchtfilters om de 10.000-18.000 km te worden vervangen (zie ook de onderhoudsgegevens van de voertuigfabrikant). Ook bougiestekkers verouderen en kunnen dan een bron van storingen worden. Een preventieve vervanging voorkomt pech onderweg. 


Stap 8: Vuiligheid verwijderen

Stap 8: Vuiligheid verwijderen

08 – Vuiligheid verwijderen

Controleer nog een keer of er gedurende de winter niet hier of daar ongerechtigheden zijn ontstaan die je grondig moet verwijderen. Als je het vóór de winterstilstand bent vergeten, smeer je nu de hendels en alle scharnieren zorgvuldig. 


Stap 9: Roest- en 'theevlekken' verwijderen

Stap 9: Roest- en 'theevlekken' verwijderen

09 – Roest verwijderen

Roestplekken worden met schuurpapier of een staalborstel verwijderd, met roestbescherming gegrond en in de kleur van het voertuig gelakt, bijvoorbeeld met aanstip- of spuitlak. Roest op chroomonderdelen verwijder je met chroompolish, 'theevlekken' op blank aluminium met AluMagic.


Stap 10: Verse olie voor de motor.

Stap 10: Verse olie voor de motor.

10 – Olie verversen

Als de olie en het filter in de herfst niet zijn vervangen, kan dit nu echt niet langer worden uitgesteld zie de sleuteltip Olie verversen. En zoals altijd: controleer het oliepeil.


Stap 11: Aandrijfketting reinigen, smeren en evt. aanspannen

Stap 11: Aandrijfketting reinigen, smeren en evt. aanspannen

11 – Aandrijfketting reinigen

 De aandrijfketting moet worden gereinigd, vers ingespoten en op goede spanning gecontroleerd worden. Span de ketting eventueel volgens de specificaties van de fabrikant aan. Zie voor meer informatie de sleuteltip Kettingonderhoud.


Stap 12: Riemspanning controleren

Stap 12: Riemspanning controleren

12 – Riemspanning controleren

Bij motoren met een riemaandrijving moet je ervoor zorgen dat de riem schoon is en zich geen zand of kleine steentjes in de riem hebben verzameld. Met een zachte borstel kun je deze schoonmaken. Controleer de spanning van de riem volgens de specificaties van de fabrikant en stel deze eventueel bij.


Stap 13: Cardanoliepeil controleren

Stap 13: Cardanoliepeil controleren

13 – Cardanoliepeil controleren

Bij voertuigen met cardan controleer je het oliepeil. Vul eventueel de juiste cardanolie bij.


Stap 14: Draai het uitlaatsysteem aan

Stap 14: Draai het uitlaatsysteem aan

14 – Draai het uitlaatsysteem aan

Het uitlaatsysteem en verbindingen daarmee moeten vastzitten en dicht zijn. Lekkages kunnen schade aan de katalysator en geluiddemper veroorzaken.


Stap 15: Inspecteer de voorvork en de achterschokdemper

Stap 15: Inspecteer de voorvork en de achterschokdemper

15 – Inspecteer de voorvork en de achterschokdemper

Controleer of de voorvork en achterdemper goed in- en uitveren en ook dempen en niet naschommelen. Daarbij moet je nagaan of er ergens een smeerlaag op lekkage wijst.


Stap 16: Speling van gas- en koppelingskabels controleren

Stap 16: Speling van gas- en koppelingskabels controleren

16 – Speling van gas- en koppelingskabels controleren

Om de speling van de gas- en koppelingskabels te controleren, beweeg je het stuur langzaam helemaal naar links en naar rechts. In iedere stand van het stuur moet er nog speling zijn in de gas- en koppelingshendels.


Stap 17: Schroeven controleren

Stap 17: Schroeven controleren

17 – Schroeven controleren

Controleer of alle bevestigingsschroeven stevig vastzitten en haal ze eventueel aan met het juiste aanhaalmoment. Zie voor meer informatie de sleuteltip Basiskennis over schroeven.


Stap 18: Bevat de koelvloeistofhouder voldoende koelvloeistof?

Stap 18: Bevat de koelvloeistofhouder voldoende koelvloeistof?

18 – Bevat de koelvloeistofhouder voldoende koelvloeistof?

Bij motoren met waterkoeling moet het vloeistofpeil in het overloopreservoir worden gecontroleerd. Controleer ook of er koelvloeistof naar buiten treed bij slangen of de radiateur.


Stap 19: Mogelijke lekken onderzoeken

Stap 19: Mogelijke lekken onderzoeken

19 – Mogelijke lekken onderzoeken

Ook het brandstofreservoir, de benzinekraan en brandstofslangen en carburateurs of het inspuitsysteem mogen nergens lekkage vertonen.


Stap 20: Sloten smeren met slotcilinderspray

Stap 20: Sloten smeren met slotcilinderspray 

20 – Sloten smeren met slotcilinderspray 

Alle sluitvoorzieningen zoals het contact-, tank-, stuur- en zadelslot en ook eventuele accessoiresloten moeten op hun goede werking worden gecontroleerd. Met slotcilinderspray worden sloten gesmeerd en wordt hun functie behouden.


Stap 21: De bandenspanning gelijkmaken

Stap 21: De bandenspanning gelijkmaken

21 – De bandenspanning gelijkmaken

Controleer nog de luchtdruk in de banden en breng deze op het niveau dat de fabrikant aanbeveelt. 


Stap 22: Harsen van carburatorstralen verwijderen

Stap 22: Harsen van carburatorstralen verwijderen

22 – Harsen van carburatorstralen verwijderen

Zijn de vlotterkamers vóór de winter niet geleegd, dan is er een risico dat er vuil is aangekoekt in de verstuivers. Om dit op te lossen, kunt je een carburateurreinigingsadditief (bijv. PROCYCLE-brandstofsysteemreiniger) toevoegen aan de benzine. Bij hardnekkig vuil blijft er niets anders over dan demontage en grondige reiniging van de carburateur met carburateurreiniger, anders blijft je bike mogelijk slecht starten of onregelmatig draaien zie de sleuteltip Carburateurs.


Stap 23: Proefrit

Stap 23: Proefrit

23 – Proefrit

Nu ben je helemaal klaar voor een veilige start van het nieuwe motorseizoen. Als de motor nog niet meteen aanslaat, doet een beetje PROCYCLE-starthulpspray in het aanzuigtraject wonderen zie sleuteltip Starthulp. Daarmee wordt een beter mengsel voor ontsteking verkregen.

En denk eraan: na de winterrust moeten je reflexen ook eerst weer wennen aan het motorrijden. Doe bij voorkeur eerst een beetje rustig aan en rij defensief – veiligheid staat voorop!

Gun je motor bij de eerste rit liefst ook een wat langere opwarmtijd (15-20 km), want na het lange stilstaan heeft zich in de motor condenswater gevormd dat eerst moet verdampen.


Onze aanbeveling


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.