Corrosie van de motor verwijderen 

Roest is de meedogenloze vijand van alle motoren. Hoe je hem net zo genadeloos weer verwijdert, leggen we hier uit.

Corrosie van de motor verwijderen

Corrosie van de motorfiets verwijderen

Roestplekken op de motor zijn niet alleen lelijk, maar verzwakken ook het materiaal en vreten zich steeds verder, totdat er uiteindelijk gaten ontstaan. Corrosie op stalen onderdelen heeft de bekende bruine kleur, maar ook aluminium corrodeert. Hier verandert het metaal door vocht in een witte, poederachtige stof en ontstaan er vlekken.

Om te voorkomen dat roest ontstaat, worden metalen onderdelen bijvoorbeeld gelakt of verchroomd. Maar dat is niet voldoende – verweerde lak of volledig vetvrij nieuw chroom zijn niet volledig beschermd tegen weersinvloeden, omdat watermoleculen door het oppervlak met fijne poriën het metaal kunnen aantasten. Daarom dien je gelakte en verchroomde metalen onderdelen (met uitzondering van de uitlaat) als deze nieuw zijn of na elke wasbeurt met een polijstwas na te behandelen. Hierdoor worden de poriën afgesloten en als geweldig bijeffect ontstaat na het polijsten een prachtig glanzend oppervlak. Polijstwas is daarom perfect geschikt om een nieuwe chromen koplamp ook van binnen of cruiser-treeplanken ook van onder tegen weersinvloeden te beschermen. Vergeet niet: door een gebrekkig onderhoud ontstane roest valt niet onder de productgarantie!

Meer over het thema polijsten vind je in onze tip voor hobbymonteurs Onderdelen polijsten.


Corrosie verwijderen – aan de slag

Stap 1: Oppervlakkige vliegroest verwijder je met chroompolish

Stap 1: Oppervlakkige vliegroest verwijder je met chroompolish

01 – Oppervlakkige flitsroest verwijderen

Als corrosie eenmaal zichtbaar is, moet je die zo snel mogelijk verwijderen. Lichte vliegroest op chromen onderdelen kan veelal nog met chroompolish volledig worden weggepoetst, of er blijven alleen nog minuscule roestpuntjes achter die niet echt opvallen.


Stap 2: Roest kan goed worden verwijderd met een messingborstel

Stap 2: Roest kan goed worden verwijderd met een messingborstel

02 – Verwijder roest met een messing borstel

Als je met de chroompolish alleen niet alle roest kunt verwijderen, kun je voor de reiniging een messingborstel gebruiken. De kans is echter groot dat het chroom op de behandelde plek zijn kenmerkende glans verliest (wat nog altijd beter is dan bruine roest).

Als het bij het aangetaste onderdeel om een vorkpoot of de demperstang van een schokdemper gaat, moeten ook deze kleine puntjes worden weggepolijst, want hier kunnen ook kleine ruwe plekken ervoor zorgen dat de keerring wordt opengeschuurd en er demperolie vrijkomt. Als je met de polish alleen niet alle roest kunt verwijderen, kun je zeer fijne polijststrips gebruiken.


Stap 3: Lichte zuren helpen roest te verwijderen

Stap 3: Lichte zuren helpen roest te verwijderen

03 – Lichte zuren helpen bij het oplossen van roest

Als de roest zich al dieper in het materiaal heeft gevreten, kun je deze ofwel mechanisch ofwel chemisch verwijderen.

Een geweldige chemische roestoplosmiddel dat in elke supermarkt verkrijgbaar is, is citroenzuur (precies, de kleine gele citroenen van plastic), maar ook cola. Leg roestige kleine onderdelen in een onverdund citroenbad. Ook grotere onderdelen kun je met bandages van absorberend keukenpapier doordrenkt met zuur rond de roestplekken behandelen. Laat het zuur enkele dagen inwerken. De roest kan dan relatief makkelijk met een harde kunststof borstel of een messingborstel worden verwijderd.


Stap 4: Grotere roestplekken bijv. met de boormachine en een opzetstaalborstel verwijderen

Stap 4: Grotere roestplekken bijv. met de boormachine en een opzetstaalborstel verwijderen

04 – Grotere roestgebieden verwijderen

Grotere roestplekken kunnen met watervast schuurpapier met een grove en dan kleiner wordende korrelgrootte worden weggeschuurd. Je schuurt nat, omdat hierbij minder stof ontstaat.

Voor een sneller en beter resultaat kies je een opzetstaalborstel voor de haakse slijper (flex) of de boormachine. Zij dringen ook beter in de roestporiën dan schuurpapier waarmee alleen het oppervlak wordt behandeld.

Natuurlijk kun je ook een handborstel gebruiken. Het effect is dan echter duidelijk minder. Draag tijdens het gebruik van een borstel altijd een adembescherming en veiligheidsbril en werk bij voorkeur buiten aangezien er veel stof zal ontstaan. Een chroomlaag zal een dergelijke behandeling niet overleven!


Stap 5: De laatste resten roest worden met roestomvormer behandeld

Stap 5: De laatste resten roest worden met roestomvormer behandeld

05 – Lieferung von Endrostrückständen mit Rostreduzierer

Wanneer er diepe roestgaten overblijven die niet schoon worden en krijg je verborgen plekken, hoeken, buismoffen, frameonderdelen en dergelijke met schuurpapier of een staalborstel niet perfect schoon, dan kun je de resten desnoods ook met roestomvormer insmeren. Die kan na het uitharden worden gelakt.

Als het betreffende onderdeel later echter moet worden verchroomd of gepoedercoat, moet echt alle roest weg zijn. In een dergelijk geval kun je het onderdeel het beste naar een vakgarage brengen waar het wordt gefijnstraald. Afhankelijk van het materiaal en de corrosiegraad wordt het onderdeel hier met walnootgranulaat, glazen parels of zand (het grofst) bewerkt – het resultaat is een perfect roestvrij en tegelijkertijd lakvrij, mat, meer of minder ruw oppervlak.


06 – Motor van corrosie ontdoen

Als een motor via het bovengenoemde materiaal van corrosie moet worden ontdaan, moet deze vooraf volledig worden gedemonteerd, zodat alleen de behuizing met beschermde afdichtingsvlakken kan worden gestraald. Een motor mag nooit in z'n geheel worden gestraald. Er komt namelijk altijd straalgoed aan de binnenkant terecht, ook al wordt de motor nog zo goed afgeplakt – en dat leidt later tot een zeer snelle slijtage van de motor. Enige uitzondering: licht gecorrodeerde motoren van aluminium kunnen volledig met droog ijs worden gestraald. Dat is weliswaar duur, maar hierdoor ben je ervan verzekerd dat het straalgoed geen schade in de motor kan veroorzaken.


Stap 7: Verzorgende olie beschermt tegen corrosie

Stap 7: Verzorgende olie beschermt tegen corrosie

07 – Onderhoudsolie beschermt tegen corrosie

De van roest ontdane onderdelen moeten daarna goed tegen nieuwe corrosie worden beschermd. Je kunt ze met lak behandelen, verchromen, verzinken, met was behandelen, invetten of gewoon met een vettige doek afvegen. Aluminium kan in kleur worden geanodiseerd, staal kan worden gebruineerd. Er zijn dus talloze meer of minder duurzame, meer of minder kostbare methoden om corrosie te bestrijden. Je kunt afhankelijk van het materiaal, de gewenste look en de individuele mogelijkheden kiezen.

Alleen de uitlaat moet altijd vetvrij worden gehouden, want door de hitte kan het vet inbranden en lelijke bruinachtige verkleuringen veroorzaken waarvoor dan weer een chroompolish is vereist.


Extra tips voor echte hobbymonteurs

Wasdag staat gelijk aan "vet-dag"

Wasdag staat gelijk aan "vet-dag": een fris gewassen en gepoetste motor ziet er geweldig uit. Alles blinkt en straalt in de zon. Maar vergeet niet: nu is het ook tijd voor smeerolie, grafiet, kettingvet enz., zodat alles goed blijft bewegen en roest geen kans maakt!


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.