Lak correct polijsten 

Glanzende lak is prachtig om te zien. Maar naast het schitterende uiterlijk, is het ook een praktische noodzaak om het metaal onder het lakoppervlak langdurig te beschermen tegen corrosie. 

Lak correct polijsten

Lakoppervlakken tegen corrosie beschermen

Een glanzende lak is altijd een lust voor het oog, want je voertuig ziet er daarmee hoogwaardig, stralend en verzorgd uit. Maar naast het schitterende uiterlijk, is het ook een praktische noodzaak om het metaal onder het lakoppervlak langdurig te beschermen tegen corrosie.

Als glanslak mat is geworden, biedt de laag geen betrouwbare bescherming meer tegen weersinvloeden. De lak heeft dan 'open poriën' en in combinatie met minuscule oppervlakbeschadigingen door steenslag krijgt corrosie de eerste, met het blote oog niet waarneembare kans om toe te slaan.

Om dit te voorkomen, moet de lak na iedere wasbeurt goed worden verzegeld met polijstwas. En als de lak na verloop van tijd na vele snelle, minder grondige wasbeurten toch verontreinigd lijkt te zijn (een wattenbol 'blijft hangen') of na langdurige stilstand van het voertuig dof is geworden, kan deze met een goede lakpolish zijn hoogglans weer terugkrijgen.

Lakpolish heeft een licht schurend effect en mag daarom alleen worden gebruikt als de lak met een wasbeurt en polijstwas alleen niet meer glanzend te krijgen is. Het middel werkt ruwe plekken in het oppervlak, fijne krasjes en verweerde plekken weer weg. Als je het middel goed gebruikt, verkrijg je een gelijkmatig hoogglanzend oppervlak, worden fijne krasjes verminderd of weggewerkt, is je voertuig weer optimaal beschermd en heb je fors bijgedragen aan het waardebehoud van de tweewieler.

Maar het polijsten van de lak vraagt wel om een zorgvuldige werkwijze. Wie het verkeerd aanpakt, krijgt in plaats van het gewenste gelijkmatige glanzende oppervlak juist een vettige uitstraling vol strepen en cirkelvormige fijne krassen.


Op de juiste manier polijsten – aan de slag

Stap 1: Vuil voorzichtig verwijderen – extra krassen vermijden

Stap 1: Vuil voorzichtig verwijderen – extra krassen vermijden 

01 – Lak grondig reinigen

Voordat de lak wordt gepolijst, moeten de gelakte onderdelen van het voertuig eerst zeer grondig worden gereinigd.

Als de polish wordt aangebracht op verontreinigde onderdelen, kan dit leiden tot de genoemde fijne krassen over het hele oppervlak. Pas wanneer de lak is schoongewassen en afgedroogd, kun je beginnen met het polijsten. Bij sterke verontreinigingen (bijv. bij voertuigen die lang hebben stilgestaan, zoals in ons voorbeeld), moet de vuillaag voorzichtig worden verwijderd.


Stap 2: Reiniger aanbrengen en een paar minuten laten intrekken

Stap 2: Reiniger aanbrengen en een paar minuten laten intrekken 

02 – Reiniger aanbrengen en laten inwerken

Daarvoor gebruik je een zelfwerkende natte voertuigreiniger (bijv. de gelreiniger van PROCYCLE) die je er vanaf een afstand van ca. 30 cm op spuit en een paar minuten laat inwerken (ga te werk volgens de gebruiksaanwijzing bij de betreffende reiniger). 


Stap 3: Afspoelen met water, wassen met een spons

Stap 3: Afspoelen met water, wassen met een spons 

03 – Met water en spons wassen

Nadat de reiniger heeft kunnen inwerken, spoel je deze af met water. Vuilresten die niet vanzelf loslaten, verwijder je voorzichtig met een schone spons of je brengt nog een keer reiniger aan. Hoe minder je bij het wassen van je voertuig boent en wrijft, hoe beter het is.


Stap 4: Polish aanbrengen in cirkelbewegingen

Stap 4: Polish aanbrengen in cirkelbewegingen 

04 – Lakpolish aanbrengen

Op het gewassen en droge, maar ruwe, stroeve en vlekkerige lakoppervlak breng je nu met een zachte schone doek de polish aan in cirkelende bewegingen.

Let op: Kies de polish die het beste past bij de mate van slijtage van de lak, zodat je enerzijds zorgt voor een optimaal resultaat en anderzijds niet te veel lak afslijt. 

Breng géén polish aan op ongelakte kunststof en rubberen onderdelen, omdat het middel daarop een lelijke, melkachtige sluier achterlaat die moeilijk te verwijderen is. Werk ook niet in de brandende zon of op lak die door de zon is opgewarmd.


Stap 5: Polish laten intrekken, daarna polijsten

Stap 5: Polish laten intrekken, daarna polijsten 

05 – Polish laten inwerken en daarna polijsten

Laat de polish eerst een paar minuten inwerken. Daarna wrijf je deze met een schone, droge, zachte doek in cirkelvormige bewegingen onder een zachte druk uit. Bij grotere vlakken werk je in gedeelten van ca. 50 x 50 cm. Oefen bij het polijsten niet te veel druk uit, want hierdoor kan de polish een wolkeneffect teweegbrengen en in het ergste geval leiden tot schuursporen of 'verbrande' lak.


Stap 6: Het resultaat: een glanzende en gladde lak

Stap 6: Het resultaat: een glanzende en gladde lak 

06 – Glanzende en gladde lak

Na het polijsten moet de lak er gelijkmatig en best al wel glanzend uitzien – een wattenbol blijft niet meer hangen en met de vingertoppen voel je geen ruwe plekken meer.


Stap 7: Tot slot de tank voorzien van bijv. een polijstwas

Stap 7: Tot slot de tank voorzien van bijv. een polijstwas 

07 – Glanswas aanbrengen

Om de glans nog te verhogen en vooral om de lak optimaal te beschermen tegen weersinvloeden, breng je tot slot nog polijstwas aan.


Stap 8: Polijstwas opspuiten en enkele minuten laten intrekken

Stap 8: Polijstwas opspuiten en enkele minuten laten intrekken 

08 – Polijstwas opspuiten en laten inwerken

Spuit de polijstwas op en laat deze enkele minuten intrekken.


Stap 9: Met een polijstpad of doek de was inmasseren

Stap 9: Met een polijstpad of doek de was inmasseren 

09 – Was inmasseren

Na het uitdampen wrijf je deze weer met een schone, droge, zachte doek in ronddraaiende bewegingen uit en 'masseer' je de was fraai in de lak. Het resultaat is een perfect, werkelijk hoogglanzend oppervlak. Eindelijk ziet het voertuig er weer geweldig uit en kijk je er weer met plezier naar!


Onze aanbeveling


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.