Motoronderdelen polijsten 

Wie een youngtimer restaureert, een custombike opbouwt of gewoon een gebruikte motor opknapt, zal op een gegeven moment toch aan het polijsten van aluminium, staal of chroom moeten beginnen. 

Motoronderdelen polijsten

Met een polijstset voor de boormachine realiseer je fantastische polijstresultaten

Met een polijstset voor de boormachine realiseer je fantastische polijstresultaten

Wat is belangrijk bij het polijsten van motoronderdelen

Met een polijstset voor de boormachine worden lelijk verkleurde, vlekkerige aluminium onderdelen soms mooier dan in nieuwstaat. Een zwart gelakte motor krijgt door blanke deksels of glanzende VA-schroeven een interessant contrast en een expressiever uiterlijk. Roestvrijstalen onderdelen lijken na het polijsten bijna of ze verchroomd zijn.


Motordeksel voor en na het polijsten

Motordeksel voor en na het polijsten

Motorkap voor en na het polijsten

Als stalen onderdelen door de galvaniseur verchroomd moeten worden, vormt het polijsten het grootste en dus duurste deel van het voorbereidende werk. Dus wie een polijstset heeft, daarmee kan omgaan en niet terugschrikt voor een beetje werk, kan zijn bike optisch aanzienlijk verbeteren. Het plezier van het oogverblindende resultaat is de moeite dubbel en dwars waard!

Het materiaal: Voor een goede werkwijze is het van belang dat het materiaal en het oppervlak van het te polijsten werkstuk goed worden beoordeeld.  


Corrosie kruipt onder de heldere laklaag

Corrosie kruipt onder de heldere laklaag

Aluminium onderdelen

Deksels op de motor, glijpijpen van de voorvork, armaturen en bedieningshendels, achterbruggen en andere uitbreidingsonderdelen van aluminium zijn te herkennen aan hun lage gewicht, ze zijn niet magnetisch en vaak gelakt. Bekijk deze onderdelen nauwkeurig: zilverkleurige laklagen op de romp van de motor of transparante lak op buitendeksels zijn vaak niet eens zo gemakkelijk als zodanig te herkennen.

Vaak 'kruipt' er in de loop der jaren corrosie onder de laklaag en dan kunnen onderdelen er bijzonder lelijk gaan uitzien. Voordat je kunt beginnen met polijsten, moeten de lak en corrosie grondig worden weggeschuurd. Grote corrosieplekken zijn meestal dieper dan verwacht, maar moeten compleet worden verwijderd om te voorkomen dat de vlekken terugkomen. Zie voor meer informatie de sleuteltip Corrosie verwijderen.

Zo zien geanodiseerde onderdelen eruit

Zo zien geanodiseerde onderdelen eruit 

Vaak worden ook gekleurde of zilverachtige anodiseringen gebruikt om aluminium te beschermen tegen weersinvloeden of om het onderdeel optisch te accentueren. Deze coating onderscheidt zich door een metallic, enigszins mat uiterlijk. Mettertijd gaat de anodisering er door het poetsen toch versleten en bleek uitzien. Dan kunnen de restanten maar beter met schuurpapier worden verwijderd, zodat het onderdeel kan worden gepolijst.


Aluminium frame en achterbrug

Voorzichtigheid is geboden bij het polijsten van moderne aluminium frames en achterbruggen en andere chassisonderdelen (ook wielen). Hier mag alleen heel weinig materiaal worden verwijderd om de onderdelen niet te zeer te verzwakken!

Let op: Lasnaden mogen niet glad worden gepolijst. Veel keuringsinstanties eisen een certificaat voor een gepolijst frame. Informeer voordat je begint bij een keurder die je vertrouwt onder welke omstandigheden hij een registratie nodig acht. 


VA-schroeven en dopmoeren zijn na het polijsten pas echt mooi (links gepolijst)

VA-schroeven en dopmoeren zijn na het polijsten pas echt mooi (links gepolijst)

Staal

Onderdelen van staal zijn te herkennen aan het relatief hoge gewicht, ze zijn magnetisch en hebben altijd een beschermlaag nodig om corrosie te voorkomen. Daarom komen als alternatief voor lak vooral verchromen of glansvernikkelen in aanmerking. Met name kleine onderdelen vormen verchroomd een mooi contrast ten opzichte van de lak. Grote verchroomde delen (bijvoorbeeld tanks) hebben verchroomd veeleer een koele uitstraling. Omdat de galvanische coatings echter geen vullende eigenschappen hebben, moeten de onderdelen voor de behandeling zeer zorgvuldig worden gepolijst.

Als je dit tijdrovende werk zelf uitvoert, bespaar je geld en wachttijd bij een vakgarage. Het resultaat moet echter werkelijk perfect zijn, zodat de galvaniseur de onderdelen alleen nog in zijn baden hoeft te dompelen. Frames en achterbruggen van stalen buizen mogen niet worden verchroomd, maar wel worden glansvernikkeld. Als je dat wilt, informeer dan bij een keuringsinstantie of deze verandering aan je motor is toegestaan. Je kunt het vooraf maar beter zeker weten! Ook voor vernikkeling moeten onderdelen heel zorgvuldig worden gepolijst, maar lasnaden mogen niet worden gladgeslepen!

Roestvrij staal

Roestvrij staal is makkelijk van staal te onderscheiden doordat het niet of maar zwak magnetisch is en natuurlijk roestvrij. Door polijsten krijgt het een chroomachtige, hoogwaardige finish. Maar het werk vraagt vanwege de hardheid van het materiaal wel wat inspanning en moet voor optimale resultaten worden uitgevoerd met een speciale rvs-polish.

Metaal schuren en polijsten

Slijpen en polijsten zijn werkzaamheden die gepaard gaan met vuil en stof. Nieuwe polijstschijven pluizen in het begin, dat is normaal. Daarom is het raadzaam om in de open lucht te werken of een ruimte zo voor te bereiden dat het stof geen schade kan aanrichten. Opbergrekken kunnen het beste worden afgedekt met grote stukken plastic uit de bouwmarkt. Andere zaken die gevaar lopen, kunnen het beste worden weggehaald.

Let op: Draag geschikte werkkleding tijdens het werk en in ieder geval een stofmasker en veiligheidsbril! Voor het polijsten moet je de beschikking hebben over een werkbank met een bankschroef (of lijmtangen), een boormachine en een voorziening waarmee je deze kunt vastklemmen, een polijstset en remmenreiniger voor het schoonmaken. Voor het voorbereidende werk heb je watervast schuurpapier met korrelgrootten van 80-600 en eventueel een haakse slijper met een borstelschijf nodig.


Polijsten van onderdelen – aan de slag

Stap 1, afb. 1: Transparante lak afbijten

Stap 1, afb. 1: Transparante lak afbijten

01 – De laklaag verwijderen

Wie oude laklagen en corrosie niet met tijdrovende slijpwerkzaamheden wil wegwerken, kan dit ook laten doen door een professioneel bedrijf. Naast het conventionele zandstralen, bestaan er tegenwoordig talrijke andere, materiaalbeschermende procedures waaronder zelfs droogstralen. Vergeet niet: met zand, glas of walnoot gestraalde motoronderdelen moeten vóór montage zeer zorgvuldig worden gereinigd! Het straalgoed mag in geen geval in de motor terechtkomen en het is niet raadzaam om een complete motor met conventioneel straalgoed in zijn geheel te bestralen, al wordt die nog zo goed afgeplakt. Dat is alleen met droog ijs zonder gevaar.

Als alleen een laklaag verwijderd moet worden, kan dit ook door een gespecialiseerd lakbedrijf worden gedaan dat de lak chemisch of thermisch verwijdert.

Afzonderlijke of kleine onderdelen kun je ook zelf met een goede, professionele afdichtings- en lakverwijderaar lakvrij maken.

Stap 1, afb. 2: Eventueel een haakse slijper gebruiken om corrosie en oneffenheden te verwijderen

Stap 1, afb. 2: Eventueel een haakse slijper gebruiken om corrosie en oneffenheden te verwijderen 

Corrosie en oneffenheden verwijderen

Wie geen specialist in de arm wil nemen en geen lakverwijderingsmiddel heeft, kan lak en roest ook wegschuren.

Je verkrijgt het snelst resultaten met bijvoorbeeld een haakse slijper die is voorzien van een lamellenschuurschijf. Deze dient alleen bij diepe groeven en ernstige corrosie te worden gebruikt. Draag bij het schuren met een haakse slijper altijd een adembescherming.

Moeilijk toegankelijke plaatsen en kleine onderdelen schuur je met de hand met watervast schuurpapier of met een "dremel"; nat schuren voorkomt dat er stof vrijkomt. Selecteer zorgvuldig de korrelgrootte van het schuurpapier die past bij het oppervlak van het werkstuk. Hoe grover je begint, des te langer duurt het fijne schuurwerk, maar als je begint met een te fijne korrelgrootte, zijn diepe oneffenheden moeilijk weg te werken

Stap 1, afb. 3: Afdichtingsvlakken afplakken voor bescherming

Stap 1, afb. 3: Afdichtingsvlakken afplakken voor bescherming

Beschermen van het afdichtingsoppervlak door het maskeren

Gevoelige afdichtingsvlakken of de binnenzijden van het werkstuk moeten vóór de werkzaamheden zorgvuldig worden afgeplakt!

Om veilig te kunnen werken, zet je het werkstuk voor het afschuren vast in een bankschroef of fixeer je het met een lijmtang op de werkbank, Bescherm aluminium onderdelen met hout, karton of speciale klemstukken tegen de scherpe randen van de bankschroef of de lijmtang.

Zorg bij dragende onderdelen altijd dat je deze niet verzwakt door materiaal te verwijderen. Schuur nooit voortdurend in één richting, maar kruislings en schuur niet op één klein punt, anders verkrijg je geen gelijkmatig oppervlak. Let vooral bij het schuren met een haakse slijper goed op dat er geen uithollingen en groeven ontstaan!


Stap 2: Werkstuk gladmaken met schuurblok en schuurpapier

Stap 2: Werkstuk gladmaken met schuurblok en schuurpapier

02 – Schuren

Na de grove verwijdering van corrosie en lak moet het oppervlak van het werkstuk door schuren met watervast schuurpapier verder worden geëgaliseerd. Alleen een egaal werkstuk ziet er gepolijst goed uit – oneffenheden worden bij een gepolijst onderdeel juist beter zichtbaar. Onderdelen met groeven moeten juist zo worden bewerkt dat er geen uithollingen ontstaan. Gebruik daarvoor een schuurblok.

Voltooi het schuurwerk met watervast schuurpapier met korrelgrootte 320 of liever nog 600. Als het goed is, heb je met het schuurpapier nu een enigszins ruw maar voldoende gelijkmatig oppervlak verkregen dat je blank kunt polijsten.


Stap 3, afb. 1: Boormachine met klem vastzetten op werkbank

Stap 3, afb. 1: Boormachine met klem vastzetten op werkbank

03 – Polijsten

Voor het polijsten breng je polijstschijven aan met een opspandoorn die je in de boormachine spant. Breng eerst de grove sisalschijf voor het voorpolijsten aan. Klem ofwel de boormachine met een speciale klem op de werkbank of bevestig het werkstuk op de werkbank.

Plak de boorhouder eventueel af met een dikke laag schilderstape, zodat deze het werkstuk in geen geval kan beschadigen bij onbedoeld contact met het werkstuk.

Let op: Zet een adembescherming en een veiligheidsbril op voordat je begint met polijsten. Houd er tevens rekening mee dat het werkstuk tijdens het polijsten zeer warm wordt!

Stap 3, afb. 2: Was opnemen met ronddraaiende polijstschijf

Stap 3, afb. 2: Was opnemen met ronddraaiende polijstschijf

Neem de was op met de polijstschijf

Neem dan de voorpolijstwas en druk deze tegen de voorpolijstschijf totdat een verkleuring optreedt, terwijl de boormachine draait. Door het draaien neemt de schijf de was op.

Dit werkt het beste wanneer de was niet te koud is. Deze moet goed op kamertemperatuur zijn. Eventueel kun je de was eerst bij de verwarming leggen. De nieuwe polijstschijf zal eerst een beetje pluizen, maar dat verdwijnt na enige tijd.

Stap 3, afb. 3: Werkstuk tegen de draaiende schijf houden om te polijsten

Stap 3, afb. 3: Werkstuk tegen de draaiende schijf houden om te polijsten

Polijsten van het werkstuk

Nadat de schijf was heeft opgenomen, is het later voldoende om de was er kort tegenaan te drukken om opnieuw was aan te brengen. Polijst het werkstuk nu bij een middelhoog tot hoog toerental (2500-3000 t/min) en een lichte druk met ronddraaiende bewegingen.

Om "uithollingen" te vermijden, werk je het beste vanuit gekraste delen in een spiraalbeweging naar buiten toe. Reinig het werkstuk met remmenreiniger en controleer het resultaat van je werk. Als je een gelijkmatig oppervlak hebt verkregen, ga je verder met de middelfijne (katoenen) schijf en de bijbehorende was voor het gladpolijsten.

De laatste hoogglans op het gladde oppervlak verkrijg je tot slot met de fijnste katoenschijf in combinatie met de fijnpolijstpasta nadat je het werkstuk nogmaals met remmenreiniger hebt schoongemaakt.


Let op: Een set polijstschijven met polijstwas moet altijd uitsluitend voor één soort materiaal worden gebruikt. Polijst dus nooit met dezelfde schijf bijvoorbeeld eerst VA en vervolgens aluminium – je verkrijgt daarmee geen glanzend resultaat! 


Verzorging van gepolijste oppervlakken

Blanke aluminium onderdelen moeten worden verzorgd met aluminiumpolish, vooral na ritten in de regen. Tegen watervlekken en verkleuringen helpt een waslaag het beste, eventueel ook het afnemen met een oliehoudende doek. Transparante lak houdt niet goed op het gladde oppervlak. Als er dan corrosiesporen ontstaan, moet je de lak weer verwijderen en opnieuw polijsten. Wie de moeite wil vermijden, kan aluminium onderdelen ook laten verchromen. Een vakkundig perfecte drielaagse verchroming (koperlaag/nikkellaag/chroom) hecht uitstekend op thermisch belaste motordeksels, op voorwaarde dat de ondergrond schoon en vrij van poriën is.

Poreus of voorheen vlekkerig aluminium kan beter niet worden verchroomd; het risico is groot dat er al snel blazen onder het oppervlak ontstaan. Of je gepolijst aluminium wilt laten verchromen, is niet op de laatste plaats een stijlvraag: klassieke of ook op "pure techniek" gestylde bikes zien er vaak mooier uit met de echte, warme kleur van het onbehandelde aluminium. Gepolijst rvs levert voor onderhoud geen enkel probleem op. Fijne krasjes, watervlekken of verkleuringen (op uitlaten) zijn eventueel te verwijderen met rvs-polish, bijvoorbeeld van Autosol.


Schuur vooraf eventueel nat en wrijf de acryl-krasremover krachtig in

Schuur vooraf eventueel nat en wrijf de acryl-krasremover krachtig in

Kunststoffen polijsten

Niet alleen metaal, maar ook kunststof oppervlakken kunnen en moeten regelmatig worden gepolijst. Terwijl het bij door en door geverfde (niet-gelakte!) kuipdelen hoofdzakelijk om een cosmetische verbetering gaat, spelen bij voorruiten of kappen van koplampen ook veiligheidsaspecten een rol.

Het oppervlak moet eerst grondig worden gereinigd. Diepe krassen kunnen met speciaal schuurpapier (korrelgrootte: 1500) en wat water nat worden geschuurd. Breng vervolgens een beetje acryl-krasremover aan en polijst de bekraste delen 2-3 minuten onder krachtige druk met een zachte, schone katoenen doek of wattenpad. Bij zeer diepe krassen moet je eventueel meerdere keren acryl-krasremover aanbrengen en inwrijven.

Let op: Polijst geen bedrukte, gelakte of gecoate oppervlakken.

Restanten verwijderen

Restanten verwijderen

Restanten van de pasta verwijder je gewoon met een doek.


Onze aanbeveling


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.