De motor opbokken met montageliften

Montageliften behoren tot de beste uitvindingen sinds mensen aan motoren sleutelen. Het is dan wel zaak dat je de goede hebt.

De motor opbokken met montageliften

Basiskennis over liften

Het is een zegen als een motor een middenbok heeft. Jammer genoeg zien motorfabrikanten bij veel modellen af van dit nuttige onderdeel. Soms om gewicht te besparen, of omdat de middenbok andere onderdelen zoals het uitlaatsysteem in de weg zit en soms gewoon om financiële redenen. Maar iedere motor moet af en toe op de bok worden gezet, bijvoorbeeld om de banden tijdens de winterstilstand te ontlasten en de motor omhoog te plaatsen. Of wanneer kettingonderhoud, servicewerkzaamheden en reparaties moeten worden uitgevoerd. Hieronder zie je hoe je je machine ook zonder middenbok van de grond krijgt.

Om de motor veilig op te heffen, biedt het assortiment van Louis ruime keuze uit verschillende montageliften. Het is allereerst van belang dat je een lift vindt die qua vorm en belastbaarheid past bij je voertuig en aan je eisen voldoet.

De drie basistypen geven aan, waar ze op een motor worden gebruikt: 

  • op het achterwiel,
  • centraal in het midden
  • of op het voorwiel.

Achterwiellift

Zoals de naam al zegt, krijg je met dit lifttype het achterwiel van de grond. Daarmee is dit een geschikte kandidaat voor kettingonderhoud en het demonteren van het achterwiel, maar niet voor demontage van de achterbrug. Want daarmee tillen bijna alle achterwielliften de motor op.


Een eenvoudige oplossing voor het achterwiel, universeel inzetbaar

Een eenvoudige oplossing voor het achterwiel, universeel inzetbaar

Ondersteuning direct op de achterbrug

Voorwaarden: past op conventionele achterbruggen met rechthoekige, ronde en ovale buizen · niet geschikt voor enkele swingarmen, driehoeksachterbruggen ('Softail'-cruiserachterbrug), sterk aflopende achterbruggen of achterbruggen die door het uitlaatsysteem worden bedekt · kentekenplaat mag niet op een ongunstige plaats zitten, zodat de lift bij het opbokken niet wordt gehinderd ·  remleiding mag niet bekneld raken, eventueel opzij buigen.

Voordeel: goedkoop · geschikt voor vele modellen.


De luxeversie is bijv. geschikt voor sportmotoren waarbij de banden vaak worden verwisseld

De luxeversie is bijv. geschikt voor sportmotoren waarbij de banden vaak worden verwisseld

Ondersteuning van prismabussen in de achterbrug

Ontziet de lak van de achterbrug.

Ontziet de lak van de achterbrug.

Voorwaarde: past alleen op achterbruggen die aan de zijkant van montageschroefdraad voor prismabussen zijn voorzien (vooral bij sport- en naked bikes gebruikelijk). Voor bestelling van de juiste prismabussen moet je het benodigde schroefdraad opgeven.

Voordeel: nauwkeurige, veilige heffing · ontziet de lak van de achterbrug

Louis X Motorrijders.nl → Techniek: How-To basis motoronderhoud


Enkelzijdig, maar toch stabiel: lift voor enkele swingarmen

Enkelzijdig, maar toch stabiel: lift voor enkele swingarmen

Op de enkele swingarm

In deze holle as moet de liftadapter passen

In deze holle as moet de liftadapter passen

Voorwaarde: de motor moet een enkele swingarm met holle achteras hebben waarvoor bij de lift een geschikte adapter wordt aangeboden.

Voordeel: nauwkeurige, veilige heffing.


Dit onderframe draagt het eigen gewicht van de machine zonder problemen

Dit onderframe draagt het eigen gewicht van de machine zonder problemen

Centrale lift

Dit is het ideale lifttype om beide wielen tegelijk te ontlasten, omdat deze lift direct onder het zwaartepunt van de machine ondersteunt. Zo kun je achter de achterbrug of een veerpoot demonteren en voor de vork. Helaas zijn er maar weinig motoren zo gebouwd dat ze veilig op een centrale lift blijven staan. Het ondersteuningspunt is dan bijv. een stabiel onderframe of een vlakke, horizontale oliepan. Een uitlaatspruitstuk of kuipdelen zouden door het gewicht van de machine worden beschadigd of direct worden kapotgedrukt. 


De schaarhefbrug wordt afhankelijk van het motormodel met of zonder adapter gebruikt.

De schaarhefbrug wordt afhankelijk van het motormodel met of zonder adapter gebruikt.

Schaarhefbrug

Voorwaarde: toegankelijk onderframe dat de hefbrug onder de motor als steunpunt kan gebruiken. Als de uitlaat aan de zijkant onder het onderframe loopt, kunnen eventueel adapters worden gebruikt.

Voordeel: plaatsbesparende hefbrug waarmee afhankelijk van de bike en het steunpunt iets verder naar voren of naar achteren zowel het voor- als achterwiel van de grond kan worden getild   achterbrug kan worden gedemonteerd   ideale oplossing voor choppers en cruisers, waarvoor een achterlift niet geschikt is · nauwkeurig omhoog en omlaag bewegen van de bike met een schroefdraadspindel   werkhoogte instelbaar.


Zowel stabiel als mobiel: hydraulische heftafel

Zowel stabiel als mobiel: hydraulische heftafel

Heftafel

Voorwaarde: toegankelijk onderframe dat de hefbrug onder de motor als steunpunt kan gebruiken. Als de uitlaat onder het onderframe hangt, is deze lift niet te gebruiken · de afmetingen van de heftafel moeten in overeenstemming zijn met die van de grondspeling en breedte van het frame.

Voordeel: grote werkplaatsheftafel waarop de bike ook bij montagewerk heel stabiel staat en met een voetpomp op een goede hoogte naar keuze gebracht kan worden · achterbrug kan worden gedemonteerd · als de bike is opgebokt, wordt de hydraulica door een mechanische blokkering ontlast · door de wielen kan de motor in opgebokte stand worden gemanoeuvreerd · afhankelijk van de fabrikant en het model kan een heftafel zo 400 of 500 kg tillen.


Eenvoudig en praktisch: deze universele chopperlift werkt als een vaste middenbok

Eenvoudig en praktisch: deze universele chopperlift werkt als een vaste middenbok

Chopperlift

Voorwaarde: toegankelijk onderframe dat de hefbrug onder de motor als steunpunt kan gebruiken. Als de uitlaat onder het onderframe hangt, is deze lift niet te gebruiken.

Voordeel: zeer plaatsbesparende en voordelige lift, waarmee afhankelijk van de bike en een steunpunt iets meer naar voren of naar achteren zowel het voor- als achterwiel van de grond kan worden geheven · achterbrug kan worden gedemonteerd.


Perfect voor vervanging van een veerpoot

Perfect voor vervanging van een veerpoot

Lift voor achterbrugas

Holle achterbrugassen zijn ideale steunpunten voor liften - mits er een passende adapter is

Holle achterbrugassen zijn ideale steunpunten voor liften - mits er een passende adapter is

Voorwaarde: holle achterbrugas op het frame aanwezig waarvoor een passende adapter leverbaar is.

Voordeel: ideale lift voor sportbikes · veilige stand · gelakte onderdelen worden ontzien · achterwiel perfect toegankelijk · veerpoot kan worden gedemonteerd.


Als hobbymonteurs dromen: de professionele oplossing voor bijna alle hefwerkzaamheden

Als hobbymonteurs dromen: de professionele oplossing voor bijna alle hefwerkzaamheden

Middensteun

Voorwaarde: holle achterbrugas op het frame aanwezig waarvoor een passende adapter leverbaar is.

Voordeel: professionele lift voor werkzaamheden aan sport- en naked bikes · zeer veilige stand · bike kan naar voren of naar achteren worden gekanteld, zodat er altijd een ideale werkhoogte is · zeer snel en veilig heffen · gelakte onderdelen worden ontzien · achterwiel perfect toegankelijk · vork kan volledig worden gedemonteerd · manoeuvreren mogelijk.


Snel opgebokt: onder de motor plaatsen, opheffen, klaar.

Snel opgebokt: onder de motor plaatsen, opheffen, klaar.

Crossmotorlift

Voorwaarde: de lift is geschikt voor lichte terreinmotoren of supermoto's met een onderframe of stabiele motorbeschermingsplaten.

Voordeel: de ideale hulp wanneer banden of veerelementen snel moeten worden vervangen: licht, mobiel, robuust, voor werkplaats en paddock · eenvoudige bediening: plaats de lift midden onder de motor, hef deze met het voetpedaal op en arreteer met de borgpen.


Voldoet voor demontage van het voorwiel: vorkvoeten als hefpunt.

Voldoet voor demontage van het voorwiel: vorkvoeten als hefpunt.

Frontliften

Er zijn twee geschikte steunpunten voor heffen van het voorwiel: de stuurstang en de vorkvoeten.

Ideaal voor werk aan het voorwiel en de vork: stuurstang als hefpunt.

Ideaal voor werk aan het voorwiel en de vork: stuurstang als hefpunt. Deze laatste hefvariant is absoluut voldoende voor demontage van het voorwiel of als je aan het remsysteem wilt werken. Maar als de vork gedemonteerd moet worden, moet de stuurstang onder de kroonplaat worden ondersteund.

Let op: Alle frontliften moeten altijd pas contact maken wanneer de motor achter al met een lift is geborgd!


De schroefdraadspindel kan het beste worden bediend met een ratel en een dopsleutel maat 13

De schroefdraadspindel kan het beste worden bediend met een ratel en een dopsleutel maat 13

Spindelsteun

Voorwaarden: holle stuurstang (stuurschacht) die van onderen toegankelijk is of voertuigspecifieke adapter. Bijpassende adapters voor de stuurstang moeten afzonderlijk worden besteld.

Voordelen: zeer solide en stabiel, maar moet altijd met een achterlift worden gebruikt · voorwiel en vork kunnen worden gedemonteerd · ook geschikt voor veel voertuigen met van voren ver naar onderen doorgetrokken kuipdelen · gecontroleerd heffen door schroefdraadspindel helpt schade aan de kuip te voorkomen · werkhoogte naar keuze instelbaar · weinig ruimte vóór het voorwiel nodig om de lift aan te brengen.


Ook met deze hefcombinatie zijn het voorwiel en de vork vrij toegankelijk

Ook met deze hefcombinatie zijn het voorwiel en de vork vrij toegankelijk

Frontliftopzetstuk voor basisachterlift

Voorwaarden: holle stuurstang (stuurschacht) die van onderen toegankelijk is. Bijpassende adapters voor de stuurstang moeten afzonderlijk worden besteld · past ook op vele voertuigen met ver naar onderen doorgetrokken kuipdelen · voor ondersteuning met de lift is vóór het voorwiel enige ruimte nodig · ook deze frontliften moeten altijd in combinatie met een achterlift worden gebruikt.

Voordelen: voordelige aanvulling op achterlift · voorwiel en vorkpoten kunnen worden gedemonteerd. 


Deze universele adapter is voor vele vorkvoeten te gebruiken

Deze universele adapter is voor vele vorkvoeten te gebruiken

Frontliftopzetstuk voor basisachterlift

Voorwaarden: kan bij vrijwel iedere voorvork op de vorkvoeten worden aangebracht. Demontage van de vorkpoten is hiermee niet mogelijk.

Voordelen: voordelige aanvulling op basisachterlift · eenvoudig opheffen van de voorkant voor demontage van het wiel of voor de winterstilstand.  


Frontlift met pensteunen

Frontlift met pensteunen

Front-radiaaladapter/pensteunen voor basisachterlift

Voorwaarden: past alleen op voorwielvorken die van onderen een olieaftapopening hebben of die een radiale remklauw met een stabiele lange steun hebben · demontage van vorkpoten niet mogelijk.

Voordelen: voordelige aanvulling op basisachterlift · eenvoudig opheffen van de voorkant voor demontage van het wiel of voor de winterstilstand. 


Vorderradständer für Motorrad

Voorwielstandaarden vergemakkelijken het werk met achterliften enorm

Praktijktips voor beginners

Het gebruik van motorliften vraagt om een beetje handigheid. De lift werkt het veiligst als een vriendelijke hulp de motor van de jiffy haalt en rechtop zet, zodat de lift gemakkelijker te plaatsen is en de motor niet onderuit glijdt. Een beproefd alternatief voor een hulpvaardige kameraad is een mobiele voorwielstandaard. Gewoon erin drukken en klaar. Dan heb je beide handen vrij voor de achterwiellift.


Let op: Zorg bovendien dat de ondergrond stevig, vlak en een beetje glad is. Anders blijft de motor niet stevig staan. Ga voorzichtig te werk bij het plaatsen van de lift. Je wilt toch geen krassen op je mooie motor? 


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.