Winterize motorfiets

In de herfst beginnen veel motoren aan hun winterslaap. Maar duw de motor liever niet alleen de garage in. Voor het zover is, heeft de machine nog een beetje aandacht nodig. Hier vind je alles waarop je bij de wintervoorbereiding moet letten.

Winterize motorfiets

Bereid je motor voor op de winter

Wanneer de dagen korter worden en de weerkaarten alleen nog slecht weer laten zien, is het helaas weer zo ver: de herfst is gearriveerd en veel motorrijders laten hun stalen ros aan de winterslaap beginnen.

Als je besluit je motor langere tijd niet te gebruiken, kan het financieel aantrekkelijk zijn om het kenteken te schorsen, d.w.z. de WA-verzekering en de motorrijtuigenbelasting tijdelijk stop te zetten. In Duitsland bestaat een zogeheten seizoenskenteken, dat zonder verdere administratie automatisch wordt geschorst en weer wordt geactiveerd. In Nederland bieden veel verzekeringsmaatschappijen een mogelijkheid om weliswaar niet het kenteken, maar wel de verzekering automatisch te onderbreken tijdens de wintermaanden. Als je een kentekenschorsing binnen een jaar, bijvoorbeeld na zes maanden, weer wilt opheffen, moet je deze zelf beëindigen. 

Wie het nieuwe seizoen vol vertrouwen tegemoet wil zien, zorgt dat de noodzakelijke technische controles worden uitgevoerd. Dit is ook het goede moment voor eventuele reparaties en verbouwingen aan het voertuig.

Als je bike voorlopig niet meer in beweging zal komen, is een uitgebreide voorbereiding op langdurige stilstand aan te bevelen. Gewoon 'afdekken en een half jaar niet naar omkijken' leidt vaak tot onaangename verrassingen in het voorjaar. Je kunt dan rekenen op corrosie-, accu-, carburateur- en andere schade of problemen door stilstand. 


Winterize motorfiets – aan de slag!

Stap 1: Verhoog de spanning tot ca. 0,5 bar boven de voorgeschreven waarde

Stap 1: Verhoog de spanning tot ca. 0,5 bar boven de voorgeschreven waarde

01 – Verhoog de spanning tot ca. 0,5 bar boven de voorgeschreven waarde

Aan het begin van de 'winterkuur' rijd je naar het tankstation en vul je de tank tot de rand met benzine. Zo kan de metalen tank niet roesten, tenzij er waterdruppels in zitten. Water is zwaarder dan benzine en zou naar de bodem zinken. De PROCYCLE-brandstofsysteemreiniger neemt het water in de tank op.

Zorg bij de persluchtzuil dat de spanning in de banden iets wordt verhoogd: 0,5 bar boven de fabrieksspecificatie is helemaal goed. 


Stap 2: Ververs de olie liefst voordat de motor langere tijd wordt weggezet

Stap 2: Ververs de olie liefst voordat de motor langere tijd wordt weggezet

02 – Olie verversen

 Zodra je weer thuis bent, maak je gebruik van de nog warme motor om de olie te verversen sleuteltip Olie verversen. Oude olie bevat agressieve bestanddelen die tijdens het stilstaan de zuigers, loopvlakken en lagers aantasten. Bij motoren met hydraulische klepstoters (bijv. Harley-Davidson) kunnen deze vastkoeken. Vervang ook altijd meteen het oliefilter. 


Stap 3: Reinig de motor grondig

Stap 3: Reinig de motor grondig

03 – Reinig de motor grondig

Daarna volgt de belangrijke, grondige reiniging van de motor, waarbij in het bijzonder aandacht wordt gevraagd voor de moeilijk bereikbare plaatsen (bijv. onder de tank, onder het zadel, de kuip, enz.). Zie voor meer informatie de sleuteltip Reiniging.


Stap 4, afb. 1: Bescherm de motor tegen weersinvloeden

Stap 4, afb. 1: Bescherm de motor tegen weersinvloeden

04 –  Bescherm de motor tegen weersinvloeden

Vervolgens moet de motor heel zorgvuldig worden ingespoten met conserverende sprays. De kuip inclusief voorruit, tank, zijkappen en het achterstuk hebben baat bij een goed conserveermiddel met harde was voor gelakte onderdelen. 

Sproei een corrosiewerende spray op de motor en de uitlaat (ook een gelakte, omdat was hier door verwarming zou kunnen verkleuren) en het volledige chassis (vooral lasnaden en de moeilijk bereikbare plaatsen). Vergeet ook de demperstangen van de schokdempers en de vorkpoten niet, want zelfs kleine roestpuntjes leiden hier tot lekkages.

Stap 4, afb. 2: Onderhoud aan de aandrijfketting

Stap 4, afb. 2: Onderhoud aan de aandrijfketting

Als bij het reinigen eventueel roestplekjes aan het licht zijn gekomen, schuur je die zorgvuldig weg en breng je een lakreparatie aan met een spray of door aanstippen om te voorkomen dat de corrosie zich in de winter nog verder uitbreidt. Gebruik altijd eerst een roestwerende primer voordat je de bovenlaag aanbrengt. Zie voor meer informatie de sleuteltip Corrosie verwijderen.

Vet vervolgens alle draaiende scharnieren en hevels zorgvuldig in. Tot slot van de kuur tegen corrosie doe je bij oldtimers in ieder bougiegat een klein lepeltje motorolie zodat de zuigerringen niet vastroesten aan de cilinder. Bovendien stop je een olieachtige doek in de uitlaat, zodat daar geen vocht kan binnendringen. 

Let op: Het voertuig moet volledig zijn afgekoeld. 

De ketting wordt eerst met een speciale kettingreiniger nog even vrijgemaakt van vuil en schurende steentjes en dan nog een keer voorzien van schone kettingspray. Spuit kettingspray altijd aan de binnenkant van de ketting, en draai het (ontlaste) achterwiel daarbij langzaam met de hand rond. Meer informatie vind je in de sleuteltip Kettingonderhoud.


Stap 5: Vul brandstofsysteemreiniger bij

Stap 5: Vul brandstofsysteemreiniger bij

05 – Vul brandstofsysteemreiniger bij

 Motoren met een inspuitsysteem worden beschermd met een daartoe bestemd additief dat aan de benzine wordt toegevoegd, zoals PROCYCLE-brandstofsysteemreiniger. Veel voertuigfabrikanten bevelen dit aan in de bedieningshandleiding. 

Ook bij carburateurmodellen heeft het additief een reinigende werking op de verstuivers, kanalen en openingen, en neemt het condenswater in de tank op, zodat het aan te bevelen is. 

Let op: Laat de motor na het bijvullen nog één keer draaien, zodat de brandstof met het additief in het systeem wordt verspreid.


Stap 6: Professionals maken de carburateurs leeg – dat scheelt een boel werk in het voorjaar!

Stap 6: Professionals maken de carburateurs leeg – dat scheelt een boel werk in het voorjaar!

06 – Professionals maken de carburateurs leeg

Bij motoren met carburateursystemen worden nu de vlotterkamers van de carburateurs leeggemaakt. Wie daarvoor zijn motor niet enige tijd in stilstand wil laten draaien, neemt een bakje en leegt de vlotterkamers met de daarvoor bedoelde aftapschroeven. 

Dit is heel belangrijk, want als de benzine in de carburateur verdampt, blijft een harsachtige stof achter die in het voorjaar voor een onregelmatig lopende motor en startproblemen kan zorgen. 

Zet de benzinekraan in de stand 'OFF' om te voorkomen dat nog er benzine in de carburateur loopt. Als de motor een onderdrukkraan heeft die deze mogelijkheid niet biedt, kun je de kraan in de stand 'ON' laten staan. Zet de kraan in ieder geval niet in de stand 'PRI', want dan loopt de benzine continu door! 


Stap 7, afb. 1: Controleer het zuurpeil in de accu

Stap 7, afb. 1: Controleer het zuurpeil in de accu

07 – Accu overwinteren

Ook de accu verdient de nodige aandacht. Dat betekent doorgaans dat de accu uit de motor wordt gehaald en dat van standaardloodaccu's het zuurpeil wordt gecontroleerd. Indien nodig kun je dat peil met gedemineraliseerd water (nooit met zuur!) aanvullen tot de maximummarkering. 

Stap 7, afb. 2: Uitgebouwde accu aan een automatische oplader

Stap 7, afb. 2: Uitgebouwde accu aan een automatische oplader

De accu kan het beste overwinteren in een vorstvrije ruimte, aangesloten op een zogeheten druppellader, die continu en regelmatig een beetje spanning toevoert. Zie voor meer informatie de sleuteltip Accu.


Stap 8: Opbokken biedt langdurige bescherming van de banden

Stap 8: Opbokken biedt langdurige bescherming van de banden

08 – Opbokken

 Tot slot moet de motor zo worden opgebokt, dat beide wielen worden ontlast. Als de motor een middenbok heeft, kan het frame naar voren extra worden ondersteund met houtblokken of bakstenen (bescherm het frame dan wel met doeken tegen krassen). Heeft de motor geen middenbok, dan zijn montagebokken aan te bevelen. Als het niet lukt de wielen te ontlasten, kunnen deze ook om de paar weken een beetje verder worden gedraaid, zodat er geen drukplekken door het staan worden gevormd. Zie voor meer informatie de sleuteltip Basiskennis over liften.


Stap 9, afb. 1: Zo blijft de machine schoon en stofvrij

Stap 9, afb. 1: Zo blijft de machine schoon en stofvrij 

09 – Dek de motorfiets af

Als allerlaatste stap moet de motor goed worden ingepakt: als de motor overwintert in een warme ruimte, gebruik je een luchtdoorlatende indoorhoes die ademt, goed beschermt tegen stof en je trouwe viervoeters de toegang weigert.

Als de bike buiten moet overwinteren, is een hoes een absolute noodzaak. Deze moet van ademend materiaal zijn of voorzien zijn van voldoende grote ventilatieopeningen. De hoes mag niet op onderdelen rusten die nog vochtig zijn van onderhoudsmiddelen of opgespoten olie; in het slechtste geval zou er een chemische reactie kunnen ontstaan waardoor de hoes aan de motor gaat vastkleven. 

Stap 9, afb. 2: Dit is een geschikte hoes voor een openbare parkeerplaats

Stap 9, afb. 2: Dit is een geschikte hoes voor een openbare parkeerplaats

Wie zijn motor tijdens de winterstilstand aan de straatrand zet, moet een hoes met kijkvenster gebruiken zodat de kentekenplaat te zien is. Daar worden ordebewakers blij van.

Wie zijn motor zo op het komende seizoen voorbereidt, kan in het donkerste jaargetijde rustig aannemen dat in het voorjaar zinnen zoals "Kun je even helpen aanduwen?"of "Fijn, ik moet de carburateurs helemaal uit elkaar halen" alleen door anderen worden uitgesproken.

Een speciale corrosiebeschermingshoes helpt vooral bij lange stilstand

Een speciale corrosiebeschermingshoes helpt vooral bij lange stilstand

Langere tijd stallen

Als een motor voor een langere periode wordt gestald, is een VCI-vouwgarage met corrosiebescherming nodig. De speciale werkzame VCI-stof voorkomt ongeveer twee jaar lang iedere corrosie op metalen oppervlakken. Daarna hoef je alleen een klein doosje met een zogeheten 'emitter' in de volledig afsluitbare vouwgarage te plaatsen voor nog eens twee jaar garantie tegen corrosie. En voor volledige gemoedsrust kun je als extra nog een luchtontvochtiger bijvoorbeeld aan het stuur hangen.


Onze aanbeveling


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.