Sierstrips op motorvelgen

Zelfklevende (velgen)sierstrips geven je bike een fris kleuraccent, accentueren contouren, benadrukken vormen en geven het voertuig met minimale middelen een individuele uitstraling.

Sierstrips op motorvelgen

Sierstrips op velgen bevestigen

Zelfklevende (velgen)sierstrips geven je bike een fris kleuraccent, accentueren contouren, verlevendigen saaie oppervlakken, benadrukken vormen en geven het voertuig met minimale middelen een individuele uitstraling. Het reflecterende effect draagt bovendien bij aan de zichtbaarheid van je voertuig in het wegverkeer en ondersteunt zo de passieve veiligheid. De sierstrips zijn verkrijgbaar als voordelige meterslange strippen die met een kleine montagetool (applicator) op de velgrand worden aangebracht, of als kant-en-klare voorgevormde stickers. Het aanbrengen van de meterslange strippen vraagt om enige handigheid, maar deze passen visueel bijvoorbeeld beter op klassiek vormgegeven modellen en kunnen ook worden gebruikt om andere oppervlakken op de motor op te waarderen. De voorgevormde stickers passen vanwege hun styling vooral uitstekend op sportbikes.

Voorwaarde voor een goed resultaat is een niet te lage omgevingstemperatuur, want als het koud is, wordt de strip stijf. Daarom dient de omgevingstemperatuur minimaal 15°C te bedragen. Je kunt de strip iets soepeler maken door deze naast de verwarming een beetje voor te verwarmen.

Als je de motor zo opbokt dat je het betreffende wiel kunt ronddraaien, hoeft je het wiel niet uit te bouwen om de strip aan te brengen. Een geschikte paddockstand voor het voor- en achterwiel zorgt voor een veilige ondersteuning zie tips voor hobbymonteurs Basiskennis over paddockstand. Het is natuurlijk het mooist als je beschikt over een hefbrug, zodat de motor zich op een prettige werkhoogte bevindt. Tijdens het werk moet de ondergrond schoon zijn. Eventueel kun je een groot stuk karton of een tapijt als ondergrond gebruiken.


Variant 1: Aanbrengen van de lange strip – aan de slag

Variant 1 – Stap 1: Velg reinigen en goed ontvetten

Variant 1 – Stap 1: Velg reinigen en goed ontvetten

01 – Velg reinigen en goed ontvetten

De ondergrond voor de strip moet 100% schoon en vetvrij zijn, anders blijft de strip niet goed zitten. Reinig de velg dus zorgvuldig, liefst met remmenreiniger, met een set FOLIATEC-reinigingsdoekjes of met siliconenremover. Controleer in geval van een hobbylak (bijv. spuitbuslak) eerst voorzichtig op een weinig opvallende plaats of je deze ondergrond met remmenreiniger of siliconenremover kunt afnemen zonder de kleurstof op te lossen. Gebruik desnoods een mildere motorreiniger of zeepoplossing voor de reiniging. Zorg vooral bij het achterwiel dat restanten kettingvet volledig worden verwijderd.


Variant 1 – Stap 2: Geleider van de applicator in de vorm van de velg buigen

Variant 1 – Stap 2: Geleider van de applicator in de vorm van de velg buigen

02 – Geleider van de applicator in de vorm van de velg buigen

Pak nu de applicator vast en probeer hoe deze op de rand van de velg past. De geleider wordt, zoals afgebeeld, zodanig bijgebogen dat deze helemaal vlak op het velgbed aansluit terwijl de applicator tegen de velgrand zit.


Variant 1 – Stap 3: Plakstrook in smalle sleuf aanbrengen

Variant 1 – Stap 3: Plakstrook in smalle sleuf aanbrengen 

03 – Plakstrook in smalle sleuf aanbrengen

Wikkel ca. 1,5 m van de sierstrip af van de rol. Houd de applicator zo dat de geleider naar jou toe omhoog wijst en voer de sierstrip vanaf rechts zo in de smalle sleuf dat de gekleurde zijde naar boven en de afgedekte plakstrook omlaag wijst.


Variant 1 – Stap 4: Beschermstrook aftrekken en door brede sleuf voeren

Variant 1 – Stap 4: Beschermstrook aftrekken en door brede sleuf voeren 

04 – Beschermstrook aftrekken en door brede sleuf voeren

Trek de beschermstrook een stukje van de kleeflaag af en voer deze door de brede opening van de applicator. De strip zelf wordt om de rand gevoerd.


Variant 1 – Stap 5: De strook vastlijmen door wiel te draaien

Variant 1 – Stap 5: De strook vastlijmen door wiel te draaien 

05 – De strook vastlijmen door wiel te draaien

De tool is nu gereed voor gebruik; de sierstrip kan op de rand van de velg worden geplakt. Breng de tool met de geleider plat op het velgbed aan en houd de tool tegen de velgrand. Houd de applicator voortdurend in dezelfde positie terwijl je het wiel langzaam erlangs draait, zodat de sierstrip gelijkmatig over de rand van de velg wordt aangebracht. Druk het laatst vastgeplakte deel telkens aan met je duim.


Variant 1 – Stap 6: Overlappende strook afknippen

Variant 1 – Stap 6: Overlappende strook afknippen 

06 – Overlappende strook afknippen

Wanneer de strip helemaal rondom de velg is aangebracht, knip je deze met een kleine overlapping in een hoek van 90 graden netjes af.


Variant 1 – Stap 7: Strip aan andere kant van velg op dezelfde manier aanbrengen

Variant 1 – Stap 7: Strip aan andere kant van velg op dezelfde manier aanbrengen 

07 – Strip aan andere kant van velg op dezelfde manier aanbrengen

Wikkel een microvezeldoekje om je wijsvinger en druk de strip daarmee over de hele lengte nog een keer stevig vast op de ondergrond. De ene kant van de velg is nu gereed en je kunt deze werkwijze herhalen aan de andere kant.


Variant 1 – Stap 8: Ook andere onderdelen zijn hiermee te verfraaien

Variant 1 – Stap 8: Ook andere onderdelen zijn hiermee te verfraaien 

08 – Ook andere onderdelen zijn hiermee te verfraaien

Natuurlijk kun je je voertuig ook op andere plaatsen verfraaien met de gekleurde sierstrip.


Onze aanbeveling


Variant 2: Voorgevormde sticker aanbrengen – aan de slag

Bok het voertuig op zoals reeds beschreven, zodat het betreffende wiel kan worden gedraaid. De velgen moeten volledig schoon en vetvrij zijn. Ook nu zijn een omgevingstemperatuur van minstens 15°C en een schone ondergrond vereist. De velgversiering moet volgens de artikelbeschrijving passen bij de diameter van de velg.

Variant 2, Stap 1 – Segmenten van sticker losknippen

Variant 2 – Stap 1: Segmenten van sticker losknippen 

01 – Segmenten van sticker losknippen

Knip eerst met een schaar zorgvuldig de segmenten van de sticker los. De sticker heeft een doorzichtige deklaag en een beschermfolie voor de plakstrook. Per kant van een velg heb je 3 segmenten nodig.


Variant 2, Stap 2, afb. 1 – Eerste segment aanbrengen, beschermfolie lostrekken en vastplakken

Variant 2 – Stap 2, afb. 1: Eerste segment aanbrengen, beschermfolie lostrekken en vastplakken 

02 – Eerste segment aanbrengen, beschermfolie lostrekken en vastplakken

Plak nu telkens meer van het segment vast door de beschermstrook een stukje van de kleeflaag te trekken en de sticker in het midden op de velgrand aan te drukken.

Variant 2, Stap 2, afb. 2 – Sticker goed aandrukken ...

Variant 2 – Stap 2, afb. 2: Sticker goed aandrukken ... 

Plak nu telkens meer van het segment vast door de beschermstrook een stukje van de kleeflaag te trekken en de sticker in het midden op de velgrand aan te drukken.


Variant 2, Stap 3 – ... en doorzichtige folie aftrekken

Variant 2 – Stap 3: ... en doorzichtige folie aftrekken 

03 – Doorzichtige folie aftrekken

Wanneer het hele segment is opgeplakt, wikkel je een microvezeldoekje om je wijsvinger en druk je hiermee het hele segment nog een keer goed vast. Trek dan de doorzichtige beschermfolie langzaam van het oppervlak.


Variant 2, Stap 4 – Afstand tot volgende segment afmeten en markeren

Variant 2 – Stap 4: Afstand tot volgende segment afmeten en markeren 

04 – Afstand tot volgende segment afmeten en markeren

Markeer nu volgens de aanwijzingen op de verpakking bij jouw velgmaat de afstand tot het volgende stickersegment rechts en links van het reeds aangebrachte deel. Daarvoor kun je een stukje beschermfolie of een krijtstreepje gebruiken.


Variant 2, Stap 5 – Zijn alle afstanden in orde?

Variant 2 – Stap 5: Zijn alle afstanden in orde? 

05 – Zijn alle afstanden in orde?

Houd de beide overige segmenten als test tegen de velgrand. Zijn alle afstanden correct? Dan kun je de resterende segmenten op dezelfde manier als hierboven aanbrengen.

Het resultaat is een optisch bijzonder aantrekkelijke en sportieve motorvelg.

Tip: Voor een betere hechting kun je de velgen en de sierstrips met een föhn verwarmen.


Extra tips voor echte hobbymonteurs

Opvallen? Zeker weten!

Als motorrijder is het van levensbelang dat je in het wegverkeer goed zichtbaar bent. Daarom is het logisch en aanbevelenswaardig om bagage bijvoorbeeld van reflecterende plakband te voorzien. Of ook het kuipwerk. En om ook fluorescerende en neonkleuren te gebruiken om beter zichtbaar te zijn.

Geef vuil geen kans: het moet schoon zijn!

Waar je de werkzaamheden ook uitvoert (op straat, garage, werkplaats): de omgeving moet schoon zijn. Waarom? Heb je al eens geprobeerd om vuilklonters die in de motor, aandrijving of ergens anders in gevallen zijn, weer te verwijderen? Dat is irritant, lastig en duurt eeuwig! 

Wanneer de schroef te vast zit… 

Twee zaken helpen bij vastzittende schroefverbindingen beter dan bruut geweld: een olie of oliespray zoals WD-40 of Ballistol en… geduld! Heel veel geduld. Wij hebben het dan niet over minuten, maar veeleer over uren. Of een hele nacht of langer. Geef de olie de kans om goed in te werken. En je zult zien: het werkt!

Zekerheid dankzij Loctite

Als het erom gaat schroeven op de motor vast te zetten, is Loctite het juiste middel. Er zijn twee soorten verkrijgbaar: middelvast (Loctite 243; kan met normaal gereedschap worden losgemaakt) en hoogvast (Loctite 2701; kan met normaal gereedschap maar met moeite worden losgemaakt en moet worden verwarmd). Gebruik daarom alleen het type dat in het werkplaatshandboek of door de fabrikant wordt aangeraden. 

Vandaag al gesmeerd? 

Smeren is belangrijk, smeren hoort erbij! Dat geldt ook voor motorrijders, want ook de hendels moeten regelmatig worden gesmeerd. Die zijn doorgaans met scharnierbouten in het schakelblok bevestigd. Ongesmeerd schuurt dan metaal op metaal en dat leidt na enige tijd tot wiebelige hendels. Hydraulische hendels daarentegen glijden over de pompplunjer en om ervoor te zorgen dat hier alles perfect verloopt, gebruik je een droogsmeermiddel (grafiet, geen olie of vet). Bij bowdenkabels moet erop worden gelet dat de koppen in de houder kunnen draaien. Zo niet: smeren!


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.