×
Tip
Gebruik "Mijn bike" als snelle filter voor technische artikelen. Meer...
Mijn Louis: uw bikes altijd bij de hand!
Om deze functionaliteit te kunnen gebruiken, moet u zich eerst bij "Mijn Louis" aanmelden.

U heeft uw wachtwoord vergeten?

Meld u voortaan met uw e-mail en een door u vrij te kiezen wachtwoord aan.

Nu wisselen

Nu registreren en profiteren van voordelen.

Nu registreren

De geschiedenis van het bedrijf Louis

Louis stellt sich vor – Das Jubiläum von Louis

De ontwikkeling van Louis is onlosmakelijk verbonden met het ongekende succesverhaal van de motor in zijn ontwikkeling van voortbewegings- en transportmiddel naar het voertuig voor liefhebbers, sport en recreatie.

3:49
0

80 jaar Louis …

Een kleine reparatiewerkplaats voor motoren transformeerde Louis in de loop der tijd naar Europa's grootste bedrijf voor motorkleding en -accessoires. Zijn rotsvaste geloof in het grote potentieel van de motor bleef hij steeds houden. Ook wanneer andere wegen voor velen misschien winstgevender of eenvoudiger leken. Deze vooruitziende blik, zijn overvloed aan ideeën, maar ook zijn beheerste handelen met verantwoordelijkheidsbesef en zijn hanzeatische betrouwbaarheid zijn slechts enkele factoren van zijn succes.

Een succes dat zich aan de unieke structuur en cultuur van zijn bedrijf op elk moment liet en laat aflezen.

Beginstadium en visies

0
Motor vehicles - spare parts and accessories

Maker, merken en motorsport

Na de vreselijke economische wereldcrisis gaat de motorisering in het Europa van de jaren 30 langzaam maar onophoudelijk vooruit: kleine motoren worden betaalbaar voor mensen met een modaal inkomen. De tweewielers beleven hun eerste bloeiperiode. Steeds meer mensen raken ook in de ban van de motorsport.

In deze periode groeit in Hamburg de motorliefhebber Detlev Louis op. Al met 18 jaar is hij in het bezit van een 500cc BMW R51 en doet hiermee mee aan zijn eerste races. Hierbij leert hij Walter Lohmann kennen die in 1938 een motorwinkel in Hamburg opent.

De winkel Lohmann & Louis in de Rosenstrasse in HamburgThe Lohmann & Louis store in Rosenstrasse, Hamburg.

De winkel Lohmann & Louis in de Rosenstrasse in Hamburg.

Na het einde van de oorlog leiden ze samen de motorwinkel in de Rosenstrasse 10 onder de naam Lohmann & Louis. Detlev neemt de winkel in 1946 als enige eigenaar over.

Detlev Louis (nr. 9) op zijn BMW R51 aan de start van de race "Rund um Schotten" 1938

Detlev Louis (nr. 9) op zijn BMW R51 aan de start van de race "Rund um Schotten" 1938.

Wirtschaftswunder en uitbreiding

0
Motorcycle versus car: At the ends of the 50s compact cars became affordable vehicles for the masses

Motor versus auto: kleine auto's werden aan het einde van de jaren 50 betaalbare voertuigen voor de grote massa.

Motorcycle versus motorcar

De eerste motorboom

Na oprichting van de Bondsrepubliek Duitsland bezorgt het 'Wirtschaftswunder' de mensen een groeiende welvaart. Veel mensen kunnen nu eindelijk hun wens naar een eigen auto in vervulling laten gaan en ook de motor is booming.

Het pand van het bedrijf Louis in 1955 in de Grindelallee 53 in Hamburg

Het pand van het bedrijf Louis in 1955 in de Grindelallee 53 in Hamburg.

0

Detlev Louis heeft met zijn kleine bedrijf vol in de roos geschoten: de handel met nieuwe en gebruikte voertuigen van Heinkel en Adler floreert net als de import van BSA-, AJS- en Matchless-motoren.

De "Swinging sixties"

0

1961 | 1968 | 1969

Moeilijke tijden voor de motorbranche

De auto volgt de motor op als motorvoertuig voor de massa, veel motorfabrikanten moeten omschakelen. Enkelen produceren alleen nog 50cc-motoren of richten zich op compleet andere bedrijfstakken. Anderen sluiten voor altijd de poorten. Met de juiste producten helpt Detlev Louis zijn bedrijf met succes door de "zwakke" jaren heen.

0
Detlev Louis in 1961 met zoon Stephan voor de winkel in de Rentzelstrasse 7

Detlev Louis in 1961 met zoon Stephan voor de winkel in de Rentzelstrasse 7.

In de jaren 60 en begin jaren 70 worden alle Japanse motorfabrikanten door Duitse importeurs vertegenwoordigd.

0
De Louis catalogus van 1968 bestond toch al uit 40 pagina's

De Louis catalogus van 1968 bestond toch al uit 40 pagina's.

De eerste Louis catalogus

Detlev Louis reageert snel op de tekenen des tijds: in 1968 introduceert hij de eerste postordercatalogus en levert hij per post aan een groeiend aantal klanten.

0

* De jeugd herontdekt de motor

Het gaat opeens niet meer om de motor als transportmiddel, maar om de vrijheid op twee wielen.

Detlev Louis continues to believe in the motorcycle

En al aan het einde van het decennium zal blijken dat zijn optimisme gerechtvaardigd was: de jeugd herontdekt de motor onder invloed van de rock-'n-roll en de beat- en hippiecultuur. En de Japanse fabrikanten leveren de passende machines: modern, snel en betrouwbaar.

0
The first Kawasakis are imported by Detlev Louis

Louis importeert intussen kleding van de Engelse merken Barbour en MKS en wordt in 1969 hoofdimporteur van het motormerk Kawasaki.

Gouden jaren voor de motorbranche

Als Duitse Kawasaki-importeur heeft Detlev Louis de eer om de 900 Z1 tijdens de IFMA 1972 voor het eerst aan de wereld te presenteren.

0
0
Rentzelstrasse 7 in 1972, sinds enkele jaren de grootste motorwinkel van Duitsland

Rentzelstrasse 7 in 1972, sinds enkele jaren de grootste motorwinkel van Duitsland.

m-louis-history-1970-02.png

Aantal medewerkers

In 1970 heeft het bedrijf 10 medewerkers, Günther Albrecht komt bij het bedrijf en wordt in 1977 de andere directeur. In hetzelfde jaar verhuist het bedrijf naar een groter pand in Hamburg, Süderstr. 129. Werkplaats, verkoop, onderdelen- en verzendmagazijn worden in het drie verdiepingen tellende gebouw gehuisvest. Het bedrijf gaat verder als GmbH.

0

m-louis-history-1970-05.pngTegenwoordig werken er meer dan 1800 medewerkers bij Louis in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, waarvan meer dan 160 leerlingen.

Louis is daarmee de grootste werkgever van Duitsland op het gebied van motoraccessoires en -kleding

Louis is daarmee de grootste werkgever van Duitsland op het gebied van motoraccessoires en -kleding.

Logos von japanischen Motorradhersteller: Honda, Kawasaki, Yamaha und Suzuki

De vier Japanse fabrikanten Honda, Kawasaki, Yamaha en Suzuki veroveren de markten en de racecircuits van de wereld.

0
IFMA World premiere – Kawasaki 900 Z1

(0-100 km/h = 4,2 sec.) In 1972 staat Kawasaki duidelijk aan de top: de 900 Z1 is nu de nieuwe benchmark binnen de motorwereld. Van 0 naar 100 km/uur in slechts 4,2 seconden – de Z1-900 is lange tijd "de snelste motor ter wereld die in serie wordt geproduceerd".

Wereldprimeur van de Kawasaki 900 Z1 op de IFMA 1972. Rechts op de foto: Detlev Louis en Günther Albrecht

Wereldprimeur van de Kawasaki 900 Z1 op de IFMA 1972. Rechts op de foto: Detlev Louis en Günther Albrecht.

Vrije tijd en lifestyle

Het nieuwe decennium begint gevarieerd en optimistisch. Stijgende inkomens zorgen voor een grotere vraag naar consumptiegoederen, een moderne, losse tijdgeest beleeft plezier aan allerlei technische innovaties. Gouden jaren beginnen voor de motorbranche. De motor als machine voor sport en recreatie wordt een grote trend en een symbool voor een lifestyle die op plezier is gericht.

0

Louis wordt hoofdimporteur voor Kawasaki

Kawasaki zoekt een eigen verkooppartner voor Duitsland en bezoekt met een driekoppige delegatie eind 1967 een van de grootste motordealers van Duitsland: Detlev Louis.

De driekoppige delegatie van Kawasaki bij Detlev Louis

De driekoppige delegatie van Kawasaki bij Detlev Louis.

0 0

Importhandel met kleding en accessoires

Met de motorverkopen groeit ook de behoefte aan kleding en accessoires. Detlev Louis stapt ook in deze segmenten in de importhandel.

Het grote Louis jubileum-prijzenspel 2018!

50 Jahre Kawasaki in Deutschland – Kawasaki Z900 RS CAFE

In 1972 presenteerde Detlev Louis de Z1. 42 jaar later presenteert Louis de waardige opvolgster Z 900 RS in een edele Cafe Racer-versie als hoofdprijs van het jubileum-prijzenspel. Als 2e prijs wordt een Kawasaki aangeboden: de eveneens gloednieuwe Ninja 400.

Shoppen bij Louis

Snel, competent, vriendelijk – en altijd een belevenis

0
0

Winkels en logistiek

De zegetocht van de motor duurt onverminderd voort. In dezelfde mate groeit bij Louis de handel in accessoires en kleding. Om zo dicht mogelijk bij de klanten te zijn, opent Louis in 1981 in Hannover het eerste filiaal buiten Hamburg. Aan het einde van het decennium zijn er in totaal 18 winkels in heel Duitsland.

0

Süderstrasse 83

De postordercatalogus is al gegroeid naar 357 pagina's. Het postorderbedrijf en de filialen hebben een grotere logistieke capaciteit nodig. Daarom wordt in 1985 de Hamburgse winkel naar de Süderstrasse 83 verplaatst.

Sinds 1985 is de winkel in de Süderstrasse 83 in Hamburg de grootste van alle Louis-filialen

Sinds 1985 is de winkel in de Süderstrasse 83 in Hamburg de grootste van alle Louis-filialen.

De royaal ingerichte motorshop van twee verdiepingen met kleding, accessoires en motoren op een oppervlakte van 2400 m² is een sensatie en ontwikkelt zich tot het mekka voor motordeskundigen uit heel Europa. Intussen wordt er via bijlagen in vaktijdschriften breed reclame gemaakt, met succes. De handel groeit en dagelijks verlaten meer dan 400 pakketten het bedrijf.

Over 80 stores inToday –  Germany, Austria and Switzerland

Elk filiaal een belevenis

De Louis-filialen zijn verdeeld in drie verschillende grootte-categorieën: de Louis GigaStores bieden het grootst mogelijke productassortiment, ingebed in een tot wel 2400 m2 grote beleveniswereld rondom de motor. Meer informatie »

Louis stores

Grote plannen en nieuwe media

0

1990 | 1997 | 1998

  • 1990 druckt Louis den Versandkatalog in einer Auflage von 120.000 Exemplaren.

    In 1990 drukt Louis de postordercatalogus in een oplage van 120.000 exemplaren. Enkele jaren later breekt de oplage door de miljoenengrens. Ook omvang en inhoud groeien evenredig aan de ontwikkeling van het bedrijf.


0

Nieuw centraal magazijn en administratie

Het toenemende aantal nieuwe filialen en het gestaag verder ontwikkelende productassortiment maken in 1989 een fundamentele reorganisatie noodzakelijk. Vanaf 1991 betrekt Louis daarom een nieuw gebouwd, ultramodern administratie- en logistiekcentrum in Hamburg-Allermöhe.

Een oppervlakte van meer dan 50.000 m². 400 medewerkers. Centraal magazijn en administratie

Een oppervlakte van meer dan 50.000 m². 400 medewerkers. Centraal magazijn en administratie.

m-louis-history-1990-04.png

Eerste bouwfase met 1000 m² kantoor- en 5800 m² logistiekoppervlakte (G1), (G2), (G3) in gebruik genomen.

m-louis-history-1990-05.png

Verdere bouwfasen (G4), (G5) worden in gebruik genomen.

m-louis-history-1990-06.png

Het tot nu toe grootste bouwproject vormt de bouw van een 10.000 m² groot pallet-hoogbouwmagazijn (G6).

m-louis-history-1990-07.png

De aankoop van een naburig kantoor- en magazijncomplex (G7) is tot nu toe de laatste uitbreidingsstap. Daarmee heeft Louis tegenwoordig de beschikking over 50.000 m² voor administratie, logistiek en de FUNSHOP Allermöhe.

  • Dagelijks tot wel 450 europallets aan goederen en 7000 bestellingen voor verzending

    Bij Louis komen dagelijks meerdere vrachtwagenladingen met goederen uit de hele wereld aan. Vanaf de haven is het slechts 20 minuten rijden. En ook dagelijks worden van hieruit de filialen beleverd met tot wel 450 europallets aan goederen. Bovendien verlaten elke dag tot wel 7000 bestellingen het centrale magazijn van Louis. Om de gigantische goederenomslag aan te kunnen, werd bij Louis geïnvesteerd in een ultramoderne transporttechniek.

    Deze belangrijke stap stelt Louis in staat om elke binnenkomende order binnen 24 uur te leveren. Bestelde producten bereiken de klanten zo inclusief verzendtijd voor de post gewoonlijk slechts 2 werkdagen na verstrekking van de order – vaak zelfs al de volgende dag! De levering aan de filialen gebeurt 's nachts en zorgt zo voor een zo groot mogelijke beschikbaarheid van de artikelen ter plaatse. Aan deze hoge norm kan Louis sinds medio 1992 – dus intussen al meer dan 20 jaar – voldoen.

0
In 1997 wordt de Louis Onlineshop gelanceerd en wordt direct de meest bezochte motorwebsite van Duitsland

In 1997 wordt de Louis Onlineshop gelanceerd en wordt direct de meest bezochte motorwebsite van Duitsland.

Louis wordt marktleider

In de opnieuw verenigde Duitse motormarkt komt de ontwikkeling steeds verder in een opwaartse spiraal. Filialen en postorderhandel ontwikkelen zich explosief. De handel in kleding en accessoires heeft de motorverkoop allang overvleugeld. Louis stopt daarom in 1996 met de verkoop van motoren.

To this very day Louis maintains its pole position.
0
1998 setzt der Louis GIGAStore in Berlin einen neuen Maßstab

In 1998 verlegt de Louis GIGAStore in Berlijn de grenzen

Ook bij de filialen is het een en ander gebeurd. In 1998 verlegt de nieuwe Louis GIGAStore in Berlijn de grenzen – op meer dan 1700 m² opent een gigantische "beleveniswereld" rondom de motor zijn poorten voor de bezoeker. In heel Duitsland worden talloze Louis-filialen in grotere, nieuw ingerichte "MEGASHOPS" en "GIGAStores" veranderd. In 1999 heeft Louis 47 shops.

Competentie, service, Europa

0

2002 | 2010 | 2014 | 2017

De 21ste eeuw brengt voor de motorbranche een einde aan de voortdurende groei. Internetbubble en financiële crisis laten hun sporen achter. Bij Louis gaat de groei toch gestaag verder – ook omdat het bedrijf tijdig de goede weg voor de toekomst inslaat.

0
0

Competentie en kwalificatie voor de klantenservice

In 2002 wordt in Hamburg de Louis Akademie opgericht, een op dat moment uniek opleidingsinstituut voor de opleiding van de medewerk(st)ers. Hier komen collega's uit alle filialen bij elkaar, wisselen ervaringen met elkaar uit, leren nieuwe producten kennen, verwerven technische kennis. Maar vooral leren zij om adviseurs te zijn die hun klanten met competentie en passie inspireren.

0

De onlineshop gaat internationaal

Louis gaat voor een sterkere positie in het Europese buitenland. Belangrijkste tool daarbij is de onlineshop. Overzichtelijke artikelbeschrijvingen met uitvoerige afbeeldingen, vaak zelfs in 3D-animatie, een met film ondersteunde productpresentatie, zeer actuele aanbiedingen, merkshops met de "look and feel" van het betreffende merk en natuurlijk snelle laadtijden maken van het bezoek een belevenis voor de klanten.

Sinds de zomer van 2010 is de complete onlineshop ook beschikbaar in het Engels. Maar dat was nog maar het begin ...

Simple. Fast. Informative. Success is just a few clicks away!

Onlineshop

Onlineshop

Meer dan 35.000 producten.

Helmberater

Helmkoopgids

Helpt bij het kiezen van de juiste motorhelm.

Bike-Datenbank

Bike-database

Technische gegevens van meer dan 3700 voertuigen – gratis!

Markenshop

Merkshops

Gericht zoeken naar producten van bepaalde merken.

Dokumentationen

Documentaties

Meer dan 50.000 documenten direct in de onlineshop op te vragen.

0
Relaunch des Louis Onlineshops

Relaunch van de Louis Onlineshop

In 2014 werd de Louis Onlineshop op de schop genomen. Deze biedt nieuwe zoek- en filtermogelijkheden, is nu nog overzichtelijker en sneller en vooral ook geschikt voor de smartphone. Zo kent de shoppingbelevenis van onze klanten nauwelijks nog grenzen.

Nieuwe landen nieuwe talen

  • In het kader van de relaunch start in 2014 ook de onlineshop voor de Franse markt: met louis-moto.fr zijn we nu ook bij het buurland in het westen uitstekend gepositioneerd.
  • De Nederlandse versie volgt twee jaar later en vanaf 2018 kan men bij Louis ook in het Italiaans shoppen.
0
Over 30 million visitors per year. Over 35,000 products. 5 languages. 8 national shops.
Anniversary products

We hebben jubileumproducten in alle segmenten, zodat onze klanten allemaal wel iets naar wens kunnen vinden tegen de voordelige jubileumprijs. Aanbouwdelen, kleding, multimedia, slijtonderdelen, gereedschap – we zijn blij dat we deze geweldige aanbiedingen voor u hebben en hopen nog heel lang voor u en uw motor klaar te kunnen staan.

Naar de jubileumproducten

Anniversary products

80 jaar Louis

0
Das Jubiläum von Louis

Ons bedrijf bestaat nu al 80 jaar. Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH beschikt dus over een rijke traditie. Maar om zich van een kleine motorwerkplaats in Hamburg te kunnen ontwikkelen tot een internationale handelsonderneming en Europees marktleider was en is er meer nodig dan traditie.

Wij streven naar een duurzame groeistrategie. Een zeer nauwkeurig doordacht productassortiment met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, een jonge en moderne organisatie, een goed presterend logistiek centrum en goed opgeleide, enthousiaste medewerkers zijn de dragende zuilen van ons succes.

Directie – van 1938 tot nu

  • Detlev Louis

    Detlev Louis

    Oprichter van het bedrijf
    1938 - 2012

  • Günter Albrecht

    Günther Albrecht

    Directeur
    1977 - 2010

  • Stephan Louis

    Stephan Louis

    Directeur
    1982 - 2010

  • Nico Frey

    Nico Frey

    Directeur
    2010 - nu

  • Joachim Grube-Nagel

    Joachim Grube-Nagel

    Directeur
    2010 - nu

  • Von links: Nico Frey, Warren Buffett, Joachim Grube-Nagel und Ted Weschler.

    V.l.n.r.: Nico Frey, Warren Buffett, Joachim Grube-Nagel en Ted Weschler.

    Toekomstbeveiliging

    Om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen, besluit Ute Louis, weduwe van de oprichter van het bedrijf, zijn levenswerk toe te vertrouwen aan Warren Buffett. Deze gerenommeerde investeerder wordt wereldwijd gewaardeerd vanwege zijn denken en handelen op de lange termijn. In 2015 wordt Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH opgenomen in Buffett's holdingmaatschappij Berkshire Hathaway. Ook onder de nieuwe eigenaar blijft Louis een zelfstandig bedrijf met de beide bedrijfsleiders Nico Frey en Joachim Grube-Nagel.

Het grote Louis jubileum-prijzenspel 2018! – Prijzen met een totale waarde van ruim 80.000 euro staan voor u klaar!
Hauptgewinn: Kawasaki Z900RS CAFE & Kawasaki Ninja 400
Louis Jubiläumsprodukte

Nu meedoen en winnen!
Louis Jubiläumsprodukte